GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 460

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 460

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

448

benauwing het

uitgilde:

verlaten!";

neen,

ontwaken,

ja,

was

dat

,,Mijn

ook

gij

HOOFDSTUK

XVI.

God, mijn God, kunt

dit

niet

IV.

waarom

lezen,

zonder

hebt

Gij

mij

aanstonds

te

het vreeselijk oogenblik, toen leed mijn Jezus het

lijden der hel.

Mits ge hierbij nu maar

in het oog houdt, dat de top van den berg den berg zelven onder zich heeft, en dat ook bij Jezus achter dit hoogtepunt van dit lijden der helle nog, o, zoo naamloos veel lag, dat Hem

gelijke

wonde

Denk

sloeg.

slechts

aan de verzoeking

in

de woestijn, toen

Gethsémané een engel Gods toekwam om Hem te dienen zelfs voor wat Golgotha van de Opstanding scheidt, moogt ge dit Ja lijden niet geheel op zij schuiven. Vergeet niet, dat Jezus al dien tijd verkeerde in de gescheidenheid der ziele van het lichaam, en dat de scheiding van ziel en lichaam nog altoos straffe voor de zonde en uitvloeisel van Gods toorn is. Bedenk ook, dat, al was zijne ziel in het Paradijs, zij toch ook zoo met zijn lichaam dat in het graf lag, vereenigd bleef. En zie in, hoe al wat dood of band des doods was voor Christus gruwelijk moest wezen, en eerst geheel week toen op den Paaschmorgen de kracht des Allerhoogsten dien band des doods voor eeuwig verbrak. En stuit ge ten laatste nog op de sterke uitdrukking: „nederdaling ter helle", waarin toch schijnbaar ligt opgesloten, dat ook de Middelaar van evenals

in

!

deze aarde onder deze aarde der rampzaligheid

op

tot

in

afgedaald, dan

is

de laagte en diepte van de plaatse zij

het ons vergund hierbij te wijzen

drieërlei:

Vooreerst hierop, dat ook wij spreken van „duizend dooden sterven", wanneer de angst en verschrikking des stervens alleen maar in de ziel en in de verbeelding doorworsteld is, en zonder dat er van eigenlijk sterven sprake

viel.

Ten tweede, dat

de Heilige Schrift de poorte der hel ons voor wordt

in

gesteld als aanvangende in het graf; reden

„Gij zult mijn

dood, graf en hel

waarom ook Psalm XVI

zegt:

de hel niet verlaten"; en aldoor de denkbeelden van

ziel in

de Schrift wisselen, met dien verstande, dat het

in

graf werkelijk de voorpoorte der hel

maar zoo dat de

is,

eigenlijke

gehenna

eerst daarachter aanvangt.

En

ten derde,

niet

om

viel

uit te

heeft.

De

Zoo ook

dit

dat de uitdrukking

teekenachtig

drukken niet

ziet

te

in

,,

nederdaling ter helle" gekozen

omschrijven wat voorviel, maar

den gewonen vorm dien

dit lijden bij

geredde zondaar daalt werkelijk neder

men

om

is,

hetgeen voor-

den zondaar

ter helle.

dan, hoe metterdaad alle moeilijkheid hier wegvalt, en

stuk van onze belijdenis helder in het volle licht der vertroosting

voor ons treedt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 460

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's