GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 500

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 500

Derde deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

XXXIVa. hoofdstuk

ZOND.

502

komt

ons ik

tot de conclusie, dat het

VII.

geraden

ons beter weten voor

is,

dien lust of die neiging te laten wijken. Daartegen protesteert dan op het

oogenblik

'S

of daarna onze consciëntie, en handhaaft in ons de wet^

zelf

we weten goed te zijn, wat ook mag wijken. En zoo is

dat hetgeen

nooit voor eenig belang, eenigen lust

of

deze consciëntie in ons een redmiddel

door God aan den zondaar medegegeven, demoralisatie. Verhardt

hem,

in

hij

zich

zwakker spreken

al

zwijgt eindelijk geheel

;

hier

om hem te bewaren

laat zich

nog slechts nu en dan hooren

en dan zegt de Schrift, dat

;

voor geheele

tegen, dan gaat die heilige drang

nu

;,

zulk een de con-

bij

sciëntie is toegeschroeid.

Vraagt

<

men dan ook

wie de actie der consciëntie eigenaardig thuis

hoort,

dan dient geantwoord, dat Adam, zoolang

stond,

deze actie niet kende,

de gegevens in zich,

doen komen.

te -V

bij

om

ook

zoodra

al

hij

droeg

viel, die

nog buiten zonde

hij

krachtens zijn schepping

hij,

conscientiewerking tot stand

Moet evenzoo geantwoord, dat

de gezaligden in den

bij

hemel deze consciëntieactie volstrekt ondenkbaar

En moet evenzoo

is.

volgehouden, dat zulk een consciëntieoordeel ook aan den Christus geheel

wat geheel overeenstemt met het feit, dat de Christus er zich nooit op beriep. Vraagt ge dan ook wanneer we zelven voor het eerst met onze consciëntie kennis maakten, dan was dit altoos, toen we vreemd was;

^ voor tie <

iets

het eerst, als kind, in bewuste zonde vielen. Eer niet.

ontwaakt

eerst

bij

een rechterlijk vonnis, en van een rechterlijk vonnis

waar een schuldige

is.

Zoolang dus

Adam

niet

is

geen sprake, dan

schuldig stond, ging er in

de vierschaar van zijn hart geen oordeel over zijn persoon

gezahgden

is

De consciën-

den zondaar en door de zonde. De consciëntie geeft

uit.

Onder de

zulk een rechterlijke uitspraak in de consciëntie even vol-

strekt ondenkbaar.

En

bij

Hem,

wiens

spijze het

was

altoos den wil zijns

Vaders in de hemelen te doen, kon het zelfbewustzijn geen vonnis der consciëntie slaan.

Want wel

dient

vooraf spreekt,

toegestemd,

dat

de

consciëntie

bij

den zondaar ook

en waarschuwt tegen de zonde, en zoo vaak van zonde

afhoudt; maar dan was toch wel terdege de zondige neiging of lust reeds in

ons werkende, en het

is

vonnis ons terughield van het uitvoeren der zonde in de daad-

door dit

Maar nooit merkt ge van

<

hierover dat de consciëntie vonnis velde, en

uw

consciëntie

iets, tenzij

of de neiging tot

eenige zonde in u aanwezig werkt, of eenige zonde door u bedreven werd, of ook

uw

in solidair

Want

consciëntie revolteert tegen een zonde van anderen,

verband

met wie ge

staat.

vraagt men,

of de

consciëntie

dan toch ook

werkt, dan kan zeer zeker, gelijk Paulus in

Rom.

II

:

niet goedkeurend

14 leert, het

gewetea

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 500

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's