GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 277

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 277

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

HOOFDSTUK

XI.

265

III.

des doods zich zelven los kon wringen, dan nog ware hij er niet. Want immers zijn menschelijk hart is er niet voor geschapen, om leeg en onvervuld te blijven, en vrede te hebben, zoo het maar van ellende vrij is. Zie, uw menschelijk hart dorst ook naar geluk, naar heerlijkheid, naar heilige kracht, en het kan niet rusten, eer dit hooge ideaal is bereikt. Het moet niet maar van zonde en dood af, maar ook het moet het hoogste goed deelachtig zijn. Uw gelukstaat moet volkomen worden. Eerst dan zijt gij

ten volle verlost.

En dit nu, dit ten volle verlossen, dat naam van Zaligmaker ligt. „Zalig" toch beteekent

vol,

en

het nu juist

afkorting van

is

de boeken des Ouden Verbonds,

in

is

niet-

zelden

voorvoeging „we/gelukzalig" voorkomt. Dit

woorden

niet kent, duidelijk uit

taal

als:

mogen voegen,

in

den zoeten

gelukzalig", gelijk het

nog versterkt door de ook voor wie onze oude

armzalig, /amzalig, rampzalig,

van ellende aanduiden. Laat ons

die alle het hoogste toppunt, de volheid

er bij

blijkt

,,

wat

dat in de middeleeuwen de pest in uitgebreide streken

van ons land: de saligheyt genoemd wierd, d. i. het volle der ellende. Het zeggen van een dronkaard, dat hij zalig is, beduidde dan oorspronkelijk ook niet anders dan, dat hij voi zoeten wijns was. Gelijk nu van gelukzalig, door afkorting, zaligheid de naam wierd voor het hoogste goed, en van rampzalig, door gelijke weglating, za/zgheid de naam wierd voor het hoogste kwaad of de pest, zoo beduidt ook Zaligmaker bij den Heere Jezus: dat Hij het is, die aan de geroepenen des Heeren het volkomen geluk ten volle aanbrengt. Hier ligt dus nog iets heel anders in, dan alleen dat Hij onze schuld verzoent. Jezus

is

de Ge/«^zaligmaker. Hij

de psalmisten of profeten vanouds,

man naar Gods

smeekten, zoo vaak ze den den. In

Hem

is

het, die

u toebrengt

het verborgenst

in

hunner

al

wat

ziel

af-

harte „welgelukzalig" roem-

ontsprong de Fontein, waaruit toevloeien de stroomen van

en vrede, waarnaar het

menschelijk hart onder Israël en in de Heidenwereld eeuw in eeuw uit gedorst had. En ook in uw ziel kan geen dorst naar heil zoo diep, zoo rusteloos, zoo krachtig prikkelen, of in Hem, heil

in

uw

Jezus,

is

voor

al

uw

begeeren de

rijkste,

de

reinste,

volkomenste

vervulling.

Hieruit vloeit nu

ook

rechtstreeks

deeltje

van

uw

echter,

voort:

gelijk

dat bij

de Catechismus terecht opmerkt, dan Hem alleen en bij niemand anders elk

zaligheid te zoeken

is,

en dat Hem, den Christus, ver-

loochent, wie desniettemin voor de begeerten zijns harten bij iemand of iets

anders de vervulling poogt

te

erlangen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 277

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's