De verflauwing der grenzen - pagina 71
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
;
69
van de Vedanta^ 187
ketinis
bekende Place als
Vedanta geïntroduceerd door A. Bruining, Bijdrage
der
philosophie
noemde
is,
om
ik haar,
van
Institiition lectures
tot de
Hierom, en omdat ze ook overigens de meest
1.
een concreten
'88 (ed.
naam
hebben. In de South
te
1890) komen, zoo van het Buddhisme
van de Indische philosophie, een tweetal aantrekkelijke lezingen voor van
Macdonald;
Mrs. Frederica
18) Kong-tsé,
een
nauwlijks
is
zie
de naam, die
als
112
— 147.
Confucius meer bekend
Het gaat
heeten.
religie
pag.
Zijn stelsel
is.
mag
bijna geheel in plichtsbetrachting op.
Lao-tse daarentegen, de stichter van het Taöisrae, die zijn stelsel in de Taö-
te-King achterliet, was een mystiek pantheïst, wiens warmte u aantrekt en wiens
hem
diepzinnigheid u boeit. Zie over '
de
opinions
en het
latere
les
schetst het oorspronkelijk schoone, zijn
South Place Institute lecture
1890) p. 55.
(ed.
De Japaneezen
ig)
Shinto
is
zelven
puren
in
velen,
die
klaart
zich
religie
Kami
De naam
no michi.
dat
hieruit,
aanzien.
meer de
religieus
opgaat en
is
zelfs
is.
zoo ondiep en oppervlakkig, dat
geen moreel beginsel
ze
Zie
kleeft
niet
Mrs.
het
Evangelie,
Bishop
maar
Dat
heeft.
Het Buddhisme, dat ook gestemde gemoederen
de South Place
in
Japan doordrong, greep
in
aan
Modernisme voor
het
Bird)
(Isabella
Japan de pleitbezorgers van
priesters in
volksklasse
doch
de Shinto zijn toegedaan, zich thans ook Christenen noemen, ver-
Institute lectures p. 89. veel
1868,
in
vorraendienst
Christendom
Buddha
noemen deze
de Chineesche term waaronder deze' godsdienst het meest bekend
werd staatsgodsdienst
Zij
ze
A. Rémusat, Mémoirt sur la vie et
M. Balfour verval van het Taöisme in 1S20.
Lao-tseu^
ook nu nog
en
;
vromeren
allen
zijn
de
De lagere
zin.
meest een vermenging van de Shinto met de Buds-do aan,
bekend onder den naam
van Riso-bu-Sintho. De geleerden
Sju-to
toegedaan,
een Japansche
Ja*>an^
its history,
traditions
aud
vorm van Confucius'
Londen
religions,
stelsel.
1880, Deel
20) Zie over deze onderscheiding tusschen de verschillende
meestal de
zijn
Cf. J.
Rend,
II.
vormen van het
Pantheïsme H. Maret, Der Pantheismus in der modernen Gesellschaft, Duitsche
vertaling'
bietet
uns
Widmer^ Schaffhausen
van
zwei Ansichten
dar,
1842, p. 92:
die ihrer Wichtigkeit
>Der Pantheismus
wegen insbesondere zu
betrachten sind; denn ohne diese nothwendige Unterscheidung würde in diese
unsere unter
Verwirrung kommen.
Darstellung
zwei sehr entscheidenden
giösen Lehrbegriffes
;
Formen
dann unter der Form
dann unter der Form
Der Pantheismus
als
Form
sich
uns
des
reli-
eines philosophischen Lehrbegriffes
eines philosophischen Systemes.
Pantheismus erscheint nur
bietet
dar, vorerst unter der
Die
erstere
Form
des
Entwickelung eines groszen religiösen Irrthums,
welche eine der Grundlagen des alten Polytheismus war, und unter
System der Emanation bekannt
ist".
dem Namen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
![De verflauwing der grenzen - pagina 71](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-verflauwing-der-grenzen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's