GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 499

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 499

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXIVa. HOOFDSTUK VIL

ZOND.

andere zonde

nu

om

zijn toeleg

maar

Wel kan hy daarom geweten hem vrijspreekt maar dan

kan

En zoo weinig kan

inzien.

ken

opgezetten

wille

van

oordeel

zin,

vellen,

God waren, zonder en dwing orn

dat

ze

allerlei

om Gods

dit

onze consciëntie raakten. Voed ik

van den leek geheel in deze afhankelijke bij

hoe

zedelijke

een

nochtans

alle zede-

Rome

het zedelijk

van de kerk

positie

ge-

vrij

maakte en

eenvoudig omdat de autoriteit van den priester de autori-

En toen nu de reformatoren gevoel Woord èn van zijn eigen

op die wijs de mensch èn van Gods verantwoordelijkheid werd

afgedrongen, hebben

om

der consciëntie in eere hersteld. Allerminst

Woord

v.

b.

zonde afhoud

deze leeken een nagenoeg correcte gedra-

consciëntie vervangen had.

der

dit

alle

zonder dat toch die correcte gedraging zedelijk

zijn,

zedelijk verhief; teit

van

kind zelf niet weet wat God wil of verbiedt en

bracht had, kon er zeer wel

den,

letterlijk

doet of laat. Daar nu de kerk van

ivil

daad

zijn

verborgene zonden, die zonden voor

goed werk te doen, dan mist

alle

zoolang

lijke waardij,

ging

zijn consciëntie. Eerst later

de consciëntie absoluut, in voorwerpelij-

kind zoo precies en onvrij op, dat ik het

leven

verkeerds doen. waarbij

staat hij niet schuldig aan

dat veeleer de teederste consciëntie nog altoos

de mogelijkheid openlaat van

het

conformeeren, of te-

meer verlichte consciëntie hem dan het zondige van

zijn

doen

met

te

iets

;

verkrachten

karakter eerst erlangt

dit

aan den wil des Heeren

zich

gen dien wil in te gaan.

het

hierin

waarheid verscholen, dat geen daad des menschen

als zoodanig, een zedelijk karakter draagt,

toch zijn

En

het al of niet verkrachten van zijn consciëntie.

:

juist ligt de diepe

door

501

zij

de rechten

de consciëntie voor Gods

maar opdat de mensch zich, in en met zijn consciëntie, aan Gods Woord zou onderwerpen, en juist door aan niets dan aan Gods Woord onderworpen te zijn, vrij zou worden en zedelijk

in

de

zich zou

plaats

kunnen

stellen,

te

opheffen.

Juist daardoor echter draagt de consciëntie ten principale het karakter,

dat ze ten

strijd constateert

en hetgeen

wisten wat

we

Nu

verklaren

we doen moesten; maar

weten

inging.

draait,

noch naar rechts, noch naar

weging wordt

Dit

echter

gebracht

we

tusschen hetgeen

deden.

;

is onjuist.

wisten, dat

sommigen

we doen moeswe wel

dit zoo, dat

dat onze booze wil tegen ons beter

De wil links;

en ons ik doet

is

een rad dat nooit vanzelf

maar

altoos door ons

dit altoos

in be-

fA:

naar zeker, geheel of

half bewust inzicht. Feitelijk is dus elke zonde tegen beter weten, gevolg

van een overlegging ven

ter oor zake

in ons, dat

we

de zedewet wel op

van eenig belang. Er werkt dan

re neiging, zekere verleiding. Daartegen gaat

zij

mogen

schui-

in ons zekere lust, zeke-

nu ons beter weten

in.

Maar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 499

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's