GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 510

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 510

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

.

512

XXXYVb. hoofdstuk

zoxD.

II.

TWEEDE HOOFDSTUK. Hij heeft ons gemaakt, en niet wij.

Ps. 100:

Het eerste Gebod

de primordiale ordinantie voor het bewuste creatuur

is

wordt met opzet zoo kort en bondig uitgesproken,

Dit

4.

om

het onder-

scheidend en kenmerkend karakter van het eerste der Tien geboden scherp

maar

te bepalen;

Natuurlijk

met

Dit heeft het

alle

gebod gemeen. Hierin echter

creatuur met bewustzijn

Het kan dus

is.

ze

zonder het

omdat God

om

voortvloeit düSiruit,

beivust creatuur, of wilt ge

te

maken. Alle

Want wel hebben ook

den Schepper

een

dan voor de men-

gebod niets

dit

andere creaturen vallen buiten deze ordinantie.

doen

onder

het van alle andere ge-

niet anders gelden

schen en engelen. De verdere natuur heeft met

andere creaturen de besteraming,

is

Gebod noodzakelijk

dit eerste

mensch een creatuur en wel een

de

alle creatuur

ligt dus het bijzondere van dit eerste Gebod niet

boden onderscheiden, dat dat

toelichting.

gebod voor een creatuur, en staat

Daarin

gebod.

allerlei

daarom

eischt

is alle

alle

te verheerlijken en dit

weten, krachtens een natuurv/et, met zekerheid,

te

De zon

zelf het zoo beschikt.

geeft

Gode eere eiken morgen

dat ze opgaat, eiken middag dat ze haar luister uitstraalt en eiken avond als ze

wegduikt onder de kim: maar

ze als

met

eigen hand voort.

we

Hier daarentegen hebben

het te doen met het gebod, dat het bewuste

maar

creatuur raakt, dus ook de engelen; die voor

Catechismus,

menschen en

de menschen beperken. En nu zegge

zijn

;

want

op

vloeit

aankomt,

uw

niet

rechtstreeks

niet,

dat zin

geschreven, tot

maar

er

wordt

wordt,

uit

zijt.

het

Bij alle

feit

zelf,

gebod bedoelt;

hij

het

waar

dat ge een schepsel en een

andere geboden wordt

niet opzettelijk

mee

dit

wel onder-

gerekend. Als het heet: „Gij

persoon tot wien dat ge-

een bewustzijn heeft. Anders toch kon

kunnen hebben, om

is

andere geboden, maar juist dat eerste gebod

zult niet stelen," onderstelt dit natuurlijk dat de

zegd

is

dat toch eigenlijk alle ge-

bewustzijn wegdenkt; maar, en dit

die

voort

schepsel met bewustheid steld,

niet voor engelen

men

wel waar, en niet één der geboden heeft natuur-

dit is

slot of zin, zoo ge

het

dat wy, naar den aard van den

voor het bewuste creatuur, of voor den mensch als bewust wezen

boden

gegeven lijk

doet ze onbewust; God zelf drijft

dit

hij

niet weten,

wat

zou geen begrip hebben van eigendom; en geen zich het

eigendom van

zijn naaste toe te eigenen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 510

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's