E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 493
Derde deel
ZOND.
XXXlVa. HOOFDSTUK
495
VI.
komt daar vandaan, dat de Wet niet van buiten op den mensch geplakt is, maar meê opkomt uit zijn eigen wezen, gelyk God dit schiep. In den mensch, gelijk die zijn moet, en eens was, terrein
drang,
is
voor u
er
is
zucht,
is
niet.
Dit
neiging
is
om
zóó te loopen, als de wet wil. Niet
maar de "Wet zegt het; dus
wilde liever niet;
Dat
zal ik het doen."
toestand van den zondaar. Neen, zoolang er nog geen zonde
Wet
loopen
te
maar om
;
wil. Niet
om
stil
te staan
om
vooruit te loopen in het
om
niet
;
is
de
komt met
is,
de levensuiting zelve in den mensch de zin, lust en neiging op,
zóó te loopen als de
„Ik
:
juist
achteruit
van de Wet. Juist
spoor
daarom was het proefgebod zoo noodzakelijk, omdat het proefgebod buiten dezen levensdrang omging en den mensch rechtstreeks voor de vraag G-od
stelde, of hij
meester
zijn.
God wilde erkennen, dan wel
als
De oorspronkelijke zedewet wees dus
maar ook wat
de mensch moest,
hij
wilde doen. Zoo
was hem levensbehoefte, levensdrang. En
wilde,
nu, dat toen de zonde insloop,
hij
De mensch
Hem
lastert en vloekt
moet loven en
prijzen.
Wat
niet
wat
als de
Wet
daardoor komt het
maar nu
God met dezelfde
in
omgekeerde
waarmee
tong,
Hetgeen tegen het gebod ingaat, naar den eisch van het gebod
dezelfde levensdrang, die eerst
nu omgeslagen
doen
en
aan,
alleen
en het rad der geboorte omsloeg, diezelfde
levensbehoefte en levensdrang toch bleef werken, richting.
te
juist
heer
zijn eigen
niet
dus
is
liep,
maar
in zijn tegendeel.
is
mag kunt
ge
kennen, door
dus alleen
te
weten wat oorspron-
kelijk moest.
Nu
men
zal
oogen gezien
echter vragen
—
het
is
—
en ook
dit alles uit de Tien geboden halen
dat ja,
we
vraag moet helder
onder de
En
?
we
staat de zaak niet veeleer zóó,
deze fijnere zedekunde uit ons eigen zedelijk besef putten, en nu
vinden, dat dit
verstande, dat
zouden
die
dan eigenlijk niet een pure inbeelding, dat
met de Tien geboden zoo uitkomt maar ;
we ook zonder
Deze vraag
?
is
altoos
met dien
de Tien geboden evengoed hetzelfde bezitten
uiterst gewichtig, vooral in onze dagen,
nu de over-
groote meerderheid niets meer van de wetgeving op Sinaï gelooft, en het
byna
als
regel
geldt, dat
gedragingen regelt naar
men
leeft
op
zijn eigen zedelijk besef,
in de eerste plaats dit
delijk besef in
ons nog ongeschonden was, zou de
overbodig
en zou wat
van ons zou de in
redelijk besef,
Wet van
zonde
niets
men
ten
Wet van
onzent vaak
dit zedelijk besef in
ons
:
Als ons
Sinaï
ze-
volkomen
noemt: de uitspraak
ons een volkomen zekere autoriteit
Sinaï alle kracht voor
van
zijn
zijn conscientie.
Op deze vraag nu antwoorden we zijn,
en
missen,
zoo
zijn.
er
Omgekeerd na den val
ons ware overgebleven.
Nu
echter
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's