GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 109

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 109

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

HOOFDSTUK

V.

die volle inspanning, tienmaal duizend jaren

97

III.

met

volle teugen dien toorn

des Eeuwigen indronk, dan nog zou er geen einde aan

nog niet zichtbaar zijn, dat er De zonde is tegen God begaan, en dat

het zou

zijn,

wat zeg

ik,

af was. is

het ontzettende,

waarom

er

afdoen aan de straf en de eeuwige rampzaligheid zoo ijzingwekkend

geen

is.

En

dien hoofde nu leert de Catechismus, dat daarvan zelfs de allerheiligste

uit

engel u toch

nimmer had kunnen

altoos

nimmer

omdat

verlossen,

een bloot creatuur bleef,

het zoover met het dragen van

zeggen kon: ,,Nu

en

zelfs die allerheerlijkste engel

een bloot creatuur nooit ofte

Gods

toorn zou kunnen brengen

en alsdan, na dit einde van anderen zou kunnen overgaan. Als er aan de overzijde van den Oceaan op het strand staan, die naar dezen oever wenschen te komen, en is er geen schip of boot of vlot, en het moet met zwemmen geschieden, och, dan staan voor zulk een doel zelfs de beste zwemmers machteloos. Want hoe kostelijk en prachtig de'beste zwemmer ook zwemmen moge, niet één brengt het ooit ook maar halverwege den Oceaan. Stellig komt nooit één aan gindschen oever. En toch eerst als hij aan gindschen oever was, kon hij er aan toe komen om die anderen te verlossen. Het is dus dit oneindige waarop hier voor alle eindig creatuur de dat

hij

bereikt te hebben, tot

is

het einde bereikt",

het verlossen

mogelijkheid onverbiddelijk afstuit, en uit dien hoofde besluit de Catechismus nu, dat derhalve de Middelaar, die ons wezenlijk zal verlossen, en dus God moet zijn. Tusschen een schepsel en den Schepper ligt niets in. Er zijn geen overgangen, wat ook de Gnostieken van vroeger en de Gnostieken van nu gebazeld hebben en bazelen. De grenslijn tus-

dan Deze overgang is

tegelijk sterker

alle schepselen,

niet te stout.

schen het schepsel en den Schepper Staat het alzoo vast en

omdat

is

het

is

absoluut.

uitgemaakt,

dat

de

kracht

van

het

dan moet het wel een oneindige kracht zijn; en overmits het oneindige alleen in God wordt gevonden, zoo is het ,,God en mensch" de wonderbare tegenstrijdige belijdenis, waarin alle hope op verlossing uitloopt. En dit wordt nu alzoo beleden, niet als om te zeggen: ,,Ons denken stelt nu vast, dat zóó de Middelaar zijn moet", en nu voorts te gaan schepsel,

het eindig

onderzoeken, of wat

Maar

het

is

is,

hier niet toereikende

is,

God

ons zond, daaraan wel beantwoordt. omgekeerd een afgluren van hoe de Heere in zijn

zedelijke

schepping de grondslagen des zedelijken levens heeft vastgesteld, en nu tot de belijdenis komen, dat onze Middelaar die ordinantie des zedelijken levens niet vertreedt,

£

Voto

I

maar

heerlijk in zijn persoon doet schitteren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 109

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's