E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 482
Derde deel
:
484
ZOND.
toegeven,
XXXIVa hoofdstuk
V.
de Gereformeerden juister zagen, zoo
dat
toch kerkelijk
blijft
de oude tegenstelling nog voortbestaan. De Roomsche en Luthersche ker-
ken maken gebod
10e
van gebod tweeën
in
1
en 2 één gebod en splitsen daarentegen het
terwijl de Grieksche en
;
Gereformeerde kerken
en 2 afzonderlijk nemen, en het 10e gebod in
zijn geheel laten.
geschil behoeven intusschen niet veel
gespild.
XX
Exod.
16
:
:
naasten vrouw;"
uws naasten terdaad
zich
te
als de letterlijke
V
21 met-
:
algemeen de tekst van
gelijk in het
XX
;
maar het ligt in den. voor wat de indeeling-
houden heeft aan Exod. XX. Mozes
XX. voor
zult niet
gij
begeeren uws-
het wel waar, dat in Deut.
is
verschil van tekst, de kerk,
bij
;
moet men deza
Gij zult niet
afwijkt van dien in Exod.
veelszins
in Exod.
tekst
zelf toch stelt
Houden ook
bewoording, die hy in Deut.
wij ons
daarom met onzen Catechismus aan de onder
V
en
apart blijven, en het 10e gebod niet gesplitst wordt, daarmee
2
tweede plaats de
twee Tafelen. Moeten
v^raag,
we
wat
oordeelen
te
indeelen 5 aan
en bestaat namelijk onder
moet
ons-
in dien zin, dat
echer de zaak der indeeling nog niet afgeloopen. Aanstonds toch de
den
reproduceert.
algemeen aangenomen volgorde van de Tien geboden, 1
dit
volgen: „Gij zult niet begeeren
te laten
voorkomt,
omzetting
aard der zaak, dat, aangaat,
En nu
huis
het te splitsen
nemen. Eerst:
dan daarop
huis" enz.
deze
V
Deut.
om
Om
enz."
vrouio
daarentegen omgekeerd
orde
uws naasten
zult niet begeeren
„Gij
uws naasten
begeeren
vrij
Aan
Ongetwyfeld toch
Gereformeerde indeeling de ware. Immers het 10e gebod luidt in
de
is
woorden
1
5,
van de indeeling
zij
3 en
ttcee
Wet
in
de
tweeën
gemaakt door het
gedeeld. Dit toch wierd reeds waarschijnlijk
dat de Tien geboden op
in
is-
in
of 4 en 6 ? Het stond
7,
deskundigen vast, dat de
alle
rijst
feit,
Tafelen geschreven waren; en wierd tot
ze-
kerheid verheven door de uitspraak van Jezus, dat de Tien geboden eigenlijk
slechts
twee
liefde tot God,
geboden uitmaken
en het tweede daaraan
Doch hiermee was de vraag nog eerste
dat in
en
en
niet uit te -^
welke
tot de
7
;
niet
:
eerste en groote gebod
gelijk
van de
beantwoord,
en 5
in 5
en de Gereformeerden
maken door
Het
tweede Tafel behooren
de Rabbinisten ons zeggen 3
:
:
in 4
;
en het
is
den naaste.
geboden
tot
d&
op deze vraag-
Roomschen en Lutherschen
;
en
6.
Natuurlijk
is dit
geschil
de opmerking, dat op elk der beide Tafelen onge-
veer evenveel letters moeten geslaan hebben
sche indeeling toch niet uitkomt
;
;
iets
belet, dat
wat
zelfs
bij
de
Room-
daar het dan 76 op de ééne en 96 woor-
den op de tweede Tafel zouden geweest zyn. Maar eenvoudig omdat niets
liefde tot ivelke
van de
dit is
geen maatstaf;
de ééne Tafel geheel beschreven was, en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's