GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 111

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 111

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG chismus eerst

in

VI.

HOOFDSTUK

99

I.

Vraag 18 en volgende. Voorshands echter wordt

er

nog

niet over gesproi<en, hoe de Middelaar was, maar nog altijd over de vraag,

En wel

moest

hoe

hij

wij,

zondaren, goed mochten vinden vast

zijn moest.

zijn

naar bedingen of conditiën, die

niet

maar overeenkomstig

te stellen,

de onomstootelijke vastigheden van Gods heilig recht en de even vaste,

daarop gefundeerde wetten, die heerschen in zijn rijk der genade. Want wel is de vleeschwording een gansch ondoorgrondelijk mysterie, maar in anderen zin dan dit niet 'zelden wordt opgevat. Sommigen toch verstaan hier onder een mysterie een hun geheel vreemde en ganschelijk in

hun bewustzijn

niet

indringende zaak. Vandaar dat ze

bij

zulk een

mysterie dan ook maar ganschelijk niet nadenken. Het buiten zich laten liggen.

voor

Er zelven buiten

allerlei

blijven.

En

juist

daardoor zoo ontvankelijk

zijn

gevaarlijke ketterij.

Doch alzoo

niet. Vooreerst niet, omdat ze met de wijsheid Gods, en om die reden met de door Gods wijsheid gestelde ordeningen. Maar ook ten tweede, omdat de Heere zelf ze in zijn Woord ons ontsloten en ver-

alle

in

zijn

de goddelijke mysteriën

volmaakte overeenstemming

zijn

klaard heeft.

Ondoorgrondelijk en onnaspeurlijk

hoe

God

Drieëenig de zaak die

maar de vraag waarom

in

blijft

het en zal het eeuwig blijven,

deze mysteriën

ligt,

tot

stand brengt,

ze zóó en niet anders tot stand moesten gebracht

worden, kan bijna altoos beantwoord.

Zonder dat zou

ook geen godgeleerdheid, zou er geen godsdienstig onderricht en zelfs geen godvruchtig nadenken kunnen bestaan, en de heerlijke gave van ons bewustzijn en de nog heerlijker gave der verlichting zoudt ge moeten wegnemen uit uw Christelijk geloof. er

Vandaar dat de Catechismus,

die deze treffende

gave

eert en waardeert,

waarom? voor den dag komt. Overvroomheid zegt: ,,Dat mag een mensch niet vragen!"; maar echte vroomheid blijft dat heilig „waarom" op ieders ziel werpen, zoo dikwijls God zelf ons het antwoord op dat „waarom" gegeven heeft. En dit waarom" is hier nu tweeledig. Waarom moet zulk een persoon

hier

zoo

stellig

met

zijn

,,

die ons verlossen zal, een waarachtig en rechtvaardig

waarom moest

hij

tevens waarachtig

God

zijn?

De

mensch wezen; en

vraag, die toen heel

den stroom der beweeglijke mystiek dreigde weg te zinken, door Anselmus met Christelijke veerkracht onder de half ontChristus'

kerk

in

Waarom belijders was geworpen, zijn Cur Deus homo? d. i.: moest God mensch worden?" is door deze dubbele vraag van den Catechismus in gesplitsten vorm herhaald. Maar herhaald met schier nog

zenuwde

heiliger

,,

ernst,

v/ant het „moeten"

spreekt de Catechismus even beslist

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 111

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's