GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 588

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 588

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

nu de

Is

XXXVI. HOOFDSTUK

ZOND.

90

IL

nog rijkeren Verbondsnaam van

Jehorah-na.Sim. voor ons in den

Vader, Zoon en Heiligen Geest ontplooid, dan volgt hieruit, dat

Naam

het gebruik van dezen

met God

wie Gode

lastert al

toeschrijft,

wat

en de daarin gelegen Openbaring, in

Moet nu in dezen zin bewoordingen van

en dat

rnet dezen driemaal heiligen

strijd

Naam

is.

en eigenlijke beteekenis van de

letterlijke

Gebod verstaan, dan volgt

dit

men ook

zal gaan,

hieruit in de

tweede

dat evenmin datgene, wat tot zijn heilige Openhariwj behoort, in

plaats,

ons

de

werk

eerbiediglijk Ie

ijdel

persoon

woordenspel misbruikt mag. des

openbaart

Middelaars

zich

en

Naam

Hij heeft zijn

geldt

van den

In dien Middelaar

Sacramenten.

zijn heilige

onze Verbondsgod.

wat met name

Iets

in

den Christus

En evenzoo in de Sacramenten wordt de kracht zijns Naams openMen mag dus niet zeggen, het gebruik van den naam Jezus, Jezus

gelegd. baar.

Maria, of Jezus Christus, of ook die van „Sacrament," voluit of vermonid

woord

onder het zaken. ken.

Daarvoor

draagt.

men

gebruikt

En daarom

doelt slechts op creatuurlijke

of dergelijke,

sakkerïoot

Als zoodanig toch zou

men

nimmer

ze

alleen

vloekwoorden gebrui-

als

wat een bovennatuurlijk karakter

valt het roekeloos bezigen

van den heiligen naam van

Jezas, en van zfn heilige Sacramenten, geheel onder de aanranding van

'sHeeren licht

Verbondsnaam, omdat

die Middelaar en zijn

van Gods Verbondsopenbaring doen

rechtstreeks

uit

uitstralen. Al zulke

Openbaring genomen

de

Sacramenten het

zijn,

behooren

namen

die

tot de heilige

Verbondsnaam des Heeren gedekt wordt, en waarvan

sfeer die door den

Verbondsnaam de saamvattende uitdrukking is. Al zulk misbruik vloeit dan ook alleen daaruit voort, dat men den Verbondsnaam niet aan-

die

durft,

en zich nu schadeloos wil stellen, door gedurig van „Jezus", „Jezus

Christus"

te

spreken

denkende dan minder erg

;

natuurlijk door den geestelijken zin der

Nog op een andere te

ontkomen,

die

zeggen

:

Gods

die

Naam mag

of „alle duivelen" er

nooit

zonde

namelijk,

zijn,

in

zijn

bij

gelijk,

ligt

aandrift

wat

dit

Gebod

misbruiken, maar dien

ik niet

halen.

dat er

en het gebruik van

kan wezen. Toch

dat wie

klem van

nu gedurig: Wat „Duivel!" roepen, van

deze personen natuurlijk volkomen eerbied sprake kan

Iets

wet geoordeeld wordt.

wijze zoeken diegenen aan de

van den Duivel wel, en velsch!" spreken,

te zondigen.

's

En bij

in zooverre

„Dui-

hebben

den Duivel nooit van

Duivels

naam op

zich zelf

hierin een geheel andere zonde, deze

om

te vloeken,

den

naam van den

des Heeren gebruikt, aan den Duivel zekere

naam hem als een wezen van hooge importantie laat voorkomen. Rekent men hierbij nu, dat er in de Middeleeuwen kringen

Duivel in plaats van den heerschappij

toekent en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 588

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's