GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 534

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 534

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

536

XXXIV&. HOOFDSTUK

ZOND.

om

protesteeren en u zelven terug te trekken. Of

-

te

zoo

men

om

Avondmaal

het

waarzeggerij

in vinden,

men

zal

gepleegd of gezocht heeft

aan het

heilig

Avondmaal

dat nu

is

het

nu eens practisch

kunnen nemen,

niet deel

maar men

;

komen,

te

de netten der Staatsvergoding of zijn God

ligt in

En

Aan

drukken.

uit

V.

om

de Kunst verloochent.

Byzantijnsche kerkpractijk. Een te keer gaan van verouderde

zondevormen

meer voorkomen, en de moderne vormen voor

zelden

die

diezelfde zonden geheel ongestraft laten begaan. Lieden die

van de Kunst,

die

Mammon,

die

toegelaten

van de Wetenschap,

die

van het

die

hun god maken, moesten

Bezit,

het

^

overige

voor doet zwichten, er voor

er

den

van den

Avondmaal

zijn schatting stelt,

maar randt God

eenzijdigheid, gelijk

men dan

het vergoelijkend

zelven in zijn bestaan als G-od aan, verloochent

hem gemaakt

Schepper die

men

en

opgaat en er

leeft, er in

staat niet slechts schuldig aan overdrijving gelijk

noch bezondigt alleen aan

zegt,

uitdrukt,

niet tot het

die

oorzake van hun schuldige en zondige afgoderij. Al toch

ter

meê dweept,

van de Natuur,

van den Staat,

wie ook maar één van deze dingen het hoogste in al

zal er niets

men gevangen

terwijl

aan het schepsel of aan

heeft, en geeft

de phantasie van het schepsel een eere, die Gode alleen toekomt.

Ge moet dus een „moderne"

maar

zeggen, dat die

man nu

zulk een

^ alsof

man

Ideaal, f

is

iets

dan

't zij

in

de

in

iets.

een

Mammon.

overstaat. Eisch

meê

zijn, die

uw

die

elk

Natuur of

in zijn

is, is

iets

anders geworden,

van den toestand bij

is

het dus,

duizenden

aan het Christendom den rug

vaak zonder het te weten aanhangers eener afgodische

of in de Staatsvergoding, of in de vergoding

uw omgeving

een geheel andere

land ziet figureeren,

van Natuur

haar ideaal vindt. Dan wordt natuurlijk

en Kunst en Wetenschap blik op

in de

rekent, dat die duizenden

onze tegenwoordige maatschappij,

teo keerden, feitelijk, religie

moderne en

en heeft een valsch

Neutraal staat niemand. Ieder

Wie geen Christen meer

dat ge duidelijk inziet, en er in

a/ö'0(/enc?ienaar

Wetenschap of Kunst,

wat tegen den Christen

iets

vrouw het voorvaderlijk geloof veracht,

is tegelijk

den Staat of in den

en aanbidt

van een dusgenaamd ,,ongeloovige" niet

buiten alle geloof stond. Neen, elk

dusgenaamd ongeloovige geloof,

of

of deze

waar men

alle

;

uw

en als ge dan kerk na kerk in

deze niet bedekte,

maar openlijke

afgodendienaars eerst en duldt, en tot op den kansel toelaat, en er zelfs

geen ergernis aan zegt

dit

eerste

neemt

als

ze de heilige

Gebod u genoegzaam hoe

van zulk een kerk geworden

is,

Sacramenten bedienen, dan

innerlijk vervalscht het

wezen

en hoe ze zelve schuldig staat aan ver-

achting en vervalsching van het eerste Gebod.

Het droeve

feit,

dat dit eerste Gebod zoo weinig geteld

is,

en nóg zoo

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 534

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's