E voto Dordraceno - pagina 15
ZONDAG afdeeling,
zoo ook
hier,
datgene
slechts
wijs althans en in dit verband)
Elke Zondag had
Afdeeling.
van
oorspronkelijk
dat
niet ter
in
plan
HOOFDSTUK
I.
I.
sprake kome, wat
ter
sprake komt plan
Ursinus'
een
en logisch bedoelen
(op die
eenige volgende
in
eigen
mag
bedoelen. niet
En
afgegaan.
Kennelijk hoofddoel nu van deze eerste Zondagsafdeeling Christelijke Religie zult opvatten, als
is, dat ge de brengende u den eenigen waarach-
tigen troost, dus als brengende u een geheel eigenaardige levensopvatting.
Zoo ge die
wilt een
wereldbeschouwing en een vulling van uw bewustzijn, de voorstelling, die ge van nature hebt, overstaat.
tegen
lijnrecht
Uit dit oogpunt moet de eerste heeft ze reden van bestaan
Zondag bezien worden. Alleen zóó
be-
den ingang van het schoon geheel, dat in de volgende Afdeelingen voor u staat opgetrokken. Eerst zoo vat ge, waarom hier summierlijk is saamgevat, wat straks in zijn deelen staat ontvouwd te worden. zien,
Maar dan
is
kracht staan
overlegging
in
Dit spreken zijde
we het denkbeeld van „troost" noch sentimenteel vervluchtigen, maar in zijn oorspron-
het ook volstrekt noodig, dat
hier niet ziekelijk kelijke
ons
dit
bij
laten,
w.
d.
z.
dat
we
„troost"
opvatten
als
een
ons verstand.
we
juist
daarom zoo
„verstandelijk"
duidelijk
karakter van
uit,
omdat men van
ethische
de Gereformeerde Belijdenis
waarover we ons te schamen hadden, verwijt, terwijl wij juist omgekeerd met onze uitnemendste vaderen uit den bloeitijd der Reformatie in dit eigenaardig karakter van onze gezuiverde Belijdenis onze eere stellen. Ursinus zelf, de hoofdopsteller van den Catechismus, kan hier onze getuige zijn. Immers in zijn Schatboek verklaart hij zelf, aan de uitlegging van dit woord troost toegekomen: Onder troost versta ik hier: ;een overlegging in het verstand, waardoor wij zulk een groot goed komen te stellen tegenover een dreigend of drukkend kwaad, dat het onze droefheid kan verzachten." Dat hier nu volstrekt niet mee bedoeld is, wat de ethischen ons ten laste leggen, spreekt wel vanzelf. De gedachte reeds, alsof ooit de steeds als
iets,
verstandelijke overlegging of redeneering, bleef het daarbij in
de lucht, ook maar het wicht van een stroospier
der vroomheid zou bezitten,
is
voor den
man van
in
en hing die
de weegschaal
ernst de moeite zelfs
van de heiligheden Gods weet wel, dat geen hunner ooit aan iets anders dan aan de levenskracht der godzaligheid en het wezenlijk werk des Heeren waardij heeft toegekend. der wederlegging niet waard, en elk kenner
We
kunnen
dus niets aan doen, dat de ethischen goedvinden, ons ten deze steeds een caricatuur van ons bedoelen na te zenden. Op tegener
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
![E voto Dordraceno - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/e-voto-dordraceno/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's