GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

In de schaduwe des doods - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de schaduwe des doods - pagina 30

meditatien voor de krankenkamer en bij het sterfbed

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

33

Maar toch mogen onze

kvanken van het gedurig slingeren onzer punt niet het slachtoffer worden. Toen Hiskia doodelijk krank ter neder lag, wat ware het toen voor den Heere onzen God geweest, om dezen uitverkoren vorst wonderdadig en zonder middel te redden? En toch, zoo doet de Heere het niet. A'^eeleer zendt hij zijn profeet tot den kranken koning; en nu verschijnt Jesaia aan zijn ziekbed, niet om hem een wonder iets aan te kondigen, noch ook om hem geestelijk aan te grijpen maar om Hiskia heel prozaïsch, bijna plat, naar het ons schijnt, in den Naam des Heeren aan te zeggen, dat ze moesten nemen eoi klomp vijgen. Kon het nu ooit duidelijker en sterker worden geopenbaard, dat de Heere onze God, waar Hij besluit een kranke te genezen, die genezing in den regel tot stand doet komen door een tweeledig, creatuurlijk middel? Vooreerst in casu door de vijgen, die Hijzelf heeft laten groeien,. en waar Hij die sterk uittrekkende kracht in geschapen heeft; en ten andere door een mensch, door wiens hand en zorg Hij die vijgen op de booze zweer laat leggen. Waartoe anders liet God ook de geneeskruiden groeien, en prepareerde Hij zelf het geneeswater in zoo menige bron, indien het zijn wil niet was, dat zijn kranke menschenkinderen met al zulk hulpmiddel tegen kwalen en ziekten strijden zouden? Ook den melaatsche in Israël liet de Heere volstrekt niet vrij, omloopen; maar, opdat het kwaad der melaatschheid niet heel het volk zou aantasten, gaf Hijzelf aan en door Mozes de strengste verordeningen, om elke aanraking met melaatsche personen af te snijden. De ziekte is, evenals de dood, wïY fZ(' ^^owc/^; krankheden en pestilentiën zijn booze, vernielende machten, die als uitvloeisel der zonde over ons komen. Als eens de zonde verdwenen zal zijn, zal er ook geen ziekte meer wezen. Zoolang de zonde stand houdt, blijft ook de krankheid woeden. En daarom is het één strijd en één worsteling, die ons van Godswege tegen zonde en ellende, tegen het geestelijk en ziel

op

dit

;

lichamelijk

kwaad

Daarom nu

is

opgelegd.

moeten ook uw zieken met teederheid, maar ook met

En liggen ze ernstig krank, zoodat ze gegrepen ten doode, dan gaat er van hun kermen en zuchten tot u

ernst verzorgd worden.

liggen

een

als

roepen

om

redding

uit,

waar ge geen oogenblik de ooren voor

moogt toestoppen. Als ge iemand, die in het water ligt, om hulp hoort gillen, zult ge geen oogenblik aan denken, om stil door te loopen, leukweg naar huis te gaan, en in huis voor dien man te bidden, onderwijl hij reeds lang gezonken en verdronken is. Neen, dan gaat er een schietgebed naar boven. Een: „God help mij!" van dien drenkeling, en er

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893

Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's

In de schaduwe des doods - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893

Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's