GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 206

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 206

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

198

Afd.

logia",

Hfst.

III.

antwoordt

hij

2.

BARTHOLOMAEUS KECKERMANN.

§ 76.

kort en bondig: „Nos tuemur sententiam

quod nempe Ethica revera

afïïrmativam

,

Theologia"

(p.

Een

253).

distincta a sacrosancta

sit

houdt op dezen

stelling die hij staande

grond: „Quia Theologia versatur circa

hominis afifectum

interioris

ad imaginem Dei penitus reformandum, atque adeo circa cultum Dei internum

hominum et

Ethica vero versatur circa mores externos in

;

societate

honestus

.

.

Subiectum Ethicae disciplinae

.

Subiectum

..

.

Theologiae

civili

probus

est vir

est vir pïus et religiosus"

(p. 253). De Ethica onder de Theologie te rekenen is hem een „iura divina a humanis non distinguere " (p. 254). Toch ontkent hij

daarom

dat

niet,

tusschen deze Theologische vrucht en deze

er

Ethische werking zeker verband bestaat, maar

is

van

aanvullenden aard. „ Est inter Ethicas et Theologicas virtutes

dis-

tinctio

graduum

ut

ita

,

plinam Theologicam

virtutibus Ethicis, id per disci-

compleatur"

et

consummatio

„virtus Theologica lis."

quod deest

addatur

Week Keckermann door dit betwisten van

de Theologie geheel van de Gereformeerde zijn stelling

254), zoodat de

(p.

complementum

et

verband

dit

est virtutis

mora-

het Ethisch gebied aan

sprak

af, toch

lijn

omgekeerd zeer sterk het Gereformeerd

besef,

in

om ook

het menschelijk leven, dat buiten het rijk der genade lag als door ,

God

beheerscht en tot Gods eere geschapen, te beschouwen. Zalig-

makende vrucht zoo

is

was de plaats,

Feitelijk

slechts de consequentie

door hem besproken nu

tusschen

beide

ratio en fides

van de verhouding waarin ,

gebruik der houdt.

Nee

ratio

Het

ratio

dat

kan liggen

alle

agat,

hominis

verschil ligt

z.

i.

spreken

,

nee Deo fide

hij

Theologie en

Praecognita Philosophiae, caput IV en V.

in

de

van het

wortel

ook

zelfs

fides

is,

i.

de

en zonder het

de res divinae, op-

in ,

quin prius in ratio-

placere potest, quin simul

inbuta et sanctifkata " (Vol.

elders, en wel

verschil

de tegenstelling tusschen

Spiritus Sanctus fidem operatur

nem humanam placeat

in zijn

nooit

maar ook

een onderwerp tamelijk uitvoerig

;

overmits de ratio een gave Gods

,

,

aan de Ethica aanwees dan ook

die hij

Keckermann,

stelt

niet

beter geweest dan Sardanapalus (p. 255).

Philosophie tot elkander plaatste

Hierbij

deugd zeer zeker

heeft de ethische

Gods oog

Scipio in

in

I

p. 46).

de principia omdat het ,

„principium Theologiae est revelatio seu testimonium Dei", terwijl het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 206

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's