GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 382

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 382

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

Afd.

374

2.

Hfst.

III.

doedes.

ii 6.

§

De

waartoe het onderzoekend subiect genoopt wordt.

ziet

geroepen tot een bezigheid van letterkundigen, van historischen,

zich

van dogmatischen en van technischen aard

nu

theoloog

wordt de Theologie ingedeeld

dogmatisch en practisch

Want

deel.

door

beteren schijn te geven

en naar dien maatstaf

,

een letterkundig, historisch,

in

wel poogt Doedes hieraan een

zijn deelen te betitelen als

schappen van de kenbronnen

,

:

van de geschiedenis

2.

de weten-

i.

,

3

.

van de

en 4 van de instandhouding des Christendoms, of van wat hij noemde de Heilsinrichting; maar meer dan schijn is dit niet. Dit blijkt

leer,

.

genoegzaam rangschikt;

het

uit bij

feit,

dat

de symboliek onder de kenbronnen

hij

de geschiedenis de heidensche godsdiensten en den

Islam inlascht; het kerkrecht onder de historische studiën opneemt

aan de „leer van

God "

een afzonderlijke plaats onder de dogma-

vakken, naast de dogmatiek, inruimt; en de confessioneele

tische

symboliek, handelt;

van de

waarbij

symbolologie onderscheiden, afzonderlijk be-

nog het vreemdst

is,

dat de Apologetiek, met

de Halieutiek geheel uitwendig gecoördineerd onder

de

practische

vakken (Catechetiek hij

,

,

als afzonderlijk deel

De

vakken wordt opgenomen.

technische

Homiletiek, Liturgiek en Poemeniek) noemt

dan de esoterische, en daartegenover de Apologetiek en de

Halieutiek exoterische Theologie.

Opmerking verdient voorts nog, dat Doedes,

Oude Testament ook op onder de Kerk, toch

eigenlijk,

Nieuwe

Oud

te verstaan. Hij zegt

en Nieuw Testament

eigenlijk alleen

toch op

is

p.

1

50

:

noodig acht

„De

onbepaald goed

hieruit echter volgt, dat bij de behandeling

tische Theologie

neemt

hij

het

Hofstede de Groot en Pareau, de

evenals

Oude Testament

kennis van het

al

Heilige Schriften der Christelijke

te

om

het

scheiding tusschen

keuren zonder dat ,

van de Nieuw- Testamen-

op de Oud-Testamentische geen acht zou behoeven

geslagen te worden. Gelijk het Nieuwe Testament zich zonder het

Oude

niet

goed

laat verklaren

,

Testamentische Theologie zonder tische onmisbaar". Geheel

is

tot recht verstand

twijfel

hiermede

in

van de Nieuw-

kennis van de Oud-Testamen-

overeenstemming behandelt

Doedes dan ook de geschiedenis van de Openbaring

in Israël

midden

tusschen de Heidensche en de Islamitische godsdiensten wier geschie,

denis

hij

aan die van de Christelijke Kerk laat voorafgaan. Toch gaat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 382

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's