GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 213

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 213

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

, ,

Afd.

Hfst.

2.

III.

205

RESUMTIE.

§ 77.

Luthersche en Gereformeerde belijdenis, dat met een kort woord ook op dit principieele verschil dient teruggegaan. Na hetgeen des-

aangaande door Ullmann, Herzog, Schweizer, Baur, Schneckenburger Scholten Gass en anderen betoogd is staat vrij wel vast ,

,

,

dat de Luthersche Theologie meer een anthropologisch-soterioligisch draagt,

karakter

zin theologisch

de Gereformeerde belijdenis in strenger

terwijl

Hetzij

is.

men

toch deze tegenstelling met Schweizer

meer dogmatisch, of met Schneckenburger zaak komt

dit

op hetzelfde

hierin

ligt

het

die

Is

al

meer aan de Gereformeerde wordt

toe-

toch die theologie het zuiverst en staat zij het hoogst,

grondbegrip

der

religie

meest tot haar recht doet

het

zoo spreekt het vanzelf, dat de Gereformeerde theologie,

komen,

die in de opvatting der religie den term

en

theoloog vat meer

in het

de Luthersche theologie gekend.

De Luthersche

oog, de Gereformeerde meer de gloria Dei. dan ook de voorkeur, die op menig punt boven

de sahis peccatoris Juist

neer.

ethisch, opvat, in hoofd-

God steeds

als

uitgangspunt

doel kiest, en haar theologie hiernaar conformeert, een hooger

standpunt inneemt. Dit springt vooral in het oog zoo ,

men

op

let

tweeërlei.

Vooreerst

men

hierop. Alle theologie wordt beheerscht door de vraag, hoe

de werking van God op den mensch denkt delen lijk,

als

;

buiten alle

deels middellijk.

,

als

middelen omgaande; of wel

De Roomsche

zich

gebonden aan midals deels

onmiddel-

theologie nu loochent alle on-

God

middellijke werking; Zwingli ontkende dat

zich ooit

aan eenig

middel gebonden had; en Cal vijn leeraarde de dubbele werking „turn

immediate, turn mediis interpositis".

Rome,

Nu nam

aanvankelijk hetzelfde standpunt

als

voor het Sacrament geen ander steunpunt fides.

Maar

dit

Luther,

te

uit reactie

Zwingli in en wist ,

vinden dan ,

standpunt gaf Luther, ten deele reeds

periode, doch vooral in het laatst zijns levens prijs;

Verbum Dei werd

alle

leende

hij

zelfs

zelfs

de nuda

in zijn

Woord

tweede

aan het

en Sacrament gebonden

door Hutter, Gerhard en Calov dan ook

is

uitge-

saam met het soteriologisch karakter der Luthertoch deze theologie met God bijna uitrekent, voor zoover Hij den zondaar zaligt, trad de Deus

werkt. Dit nu hing

sche theologie. sluitend

in

toen een sacramenteel karakter; en ten slotte

werking Gods weer aan

gelijk dit stelsel

tegen

Doordien

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 213

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's