GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 296

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 296

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

288

Hfst.

2.

III.

§ 94.

HERDER EN LESSING.

bestaan beslissen, en bezegelt ze individueel door het mystiek gevoel.

Zoo

Zur

zegt hij in zijn:

barung

sein

kann und

Geschichte der Litteratur : „

Ob

eine Ofïen-

muss, und welche von so vielen, die

sein

darauf Anspruch machen, es wahrscheinlich

kann nur

sei,

die Ver-

Aber wenn eine sein kann und muss, und die rechte einmal ausfindig gemacht wird, so muss es der Vernunft eher noch ein Beweis mehr für die Wahrheit derselben als ein Einwürf da wider sein, wenn sie Dinge darin nndet, die ihren nunft

entscheiden.

,

Wer

Begriff übersteigen.

dergleichen aus seiner Religion auspolirt

Denn was

hatte eben so gut ganz keine.

ist

eine Offenbarung

,

die

van „ eine gewisse Gefangennehmung unter der Gehorsam des Glaubens beruht 134). Zelfs het denkbeeld

nichts offenbart" (Vol. VI. p.

also ganz nicht auf dieser oder jener Schrifstelle

wesentlichen bijna

in

toch

Begriff einer Offenbarung" (p.

geloovigen

neiging, die

hem

van Kant met

los,

Bij

woelt

om

zoo van de

koude

zijn

ook Lessing

ze in een

,,

Aufklarung " met haar platheden

kritiek afscheidt. In

hij

als

bij

religiositeit

op

religie

te smelten.

theoloog dieper over deze vraagin

hoofdzaak hetzelfde standpunt.

Herder staat het historisch-mystieke karakter der Religie

op den voorgrond. „Thatsache der Religion," zegt hij, stellt, ja sie

muss

diese

kann nur

alles

Göttlichen in

in Geschichte darge-

werden"

Weimar

1785,

p.

367).

und

Grund

der

2e Ed.

das Studieren

karakter

,,

ist

selbst fortgehend lebendige Geschichte

{Briefen I.

als

den grond der zaak

fundamenten der Christelijke

alle

algemeen menschelijke

Herder nu, hoewel

delijk

Doch hoe soms

Lessing deze denkbeelden ook inkleede,

zin

stukken nadacht, vinden we toch

Ook

135).

het slechts zijn dieper, edeler zin en zijn ideëel aesthetische

is

toch

sondern auf den

,

der Theologie betreffend

Maar hoewel toekent,

rust

hij

hierbij

,

aan de Schrift een god-

de waardeering van dat goddelijke

pp het mystiek gevoel. Ook hem kwam de Schrift ,, in der Hand der Kritik vor wie eine ausgedrückte Citrone doch Gottlob " jetzt ist es mir wieder eine Frucht, die auf ihrem Lebensbaum blüht alleen

,

{Briefe an Iheoptrion, IX. p. 60)

;

wat

hij

zie

Herders Werke, ed. Cotta. 1852. Vol.

dan aldus verklaart „Wie :

(ich)

Gottes

Stimme

in

ein

Kind

die

Stimme

Stimme seiner Braut, so höre der Schrift und vernehme den Laut der

seines Vaters, wie der Geliebte die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 296

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's