Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 151
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
Hfst.
2.
leiden
moet,
vooral
van Augustinus
beveelt
aan
,
;
BULLINGER.
terwijl hij
onder
om
31
(p.
v.).
Voorts wijst
het canonieke recht, mits
Ook dringt hij En eindelijk legt
toetsing aan het Evangelie, te bestudeeren.
aan op oefening
de polemiek met de ketters.
in
nadruk op oefening
zeer den
hij
Kerkvaders,
de wilkeurige Schriftver-
klaring van Origenes uitdrukkelijk bestrijdt
Melanchton op de noodzakelijkheid,
I43
oudere
der
gebruik
het
hij
§ 66.
III.
welk laatste thema
de uiterlijke welsprekendheid;
in
nog breeder uitwerkte
hij
in zijn
Ratio brevis
sacrarum concionum tractandarum (Ed. Op. Witt. 1601. Tom. p.
7
vv.).
De
kring der Theologische Studiën
Melanchton veel breeder getrokken, dan men
door
hier derhalve
is
1.
de inrichting der
uit
Wittenberg zou hebben vermoed.
En wat
Theologische Faculteit
te
nóg opmerkelijker
de humanistische studiën worden voor den
theoloog meer
collocandum opus Est
erit,
als
is
,
bijkomstig hulpmiddel aangestipt.
est in
humanis
litteris
enim
et
ad
perfecte
en komt ten
slotte
tarnen optarim
,
vituperant
maar
,
opus"
prijst hij
„Ego
zegt:
hij ,
artes,
cum non
norint,
quas
si
nossent, pluris
altoos onder de uitdrukkelijke waarschuwing
hij
eenzijdigheid van
:
,,
Sed
cavere, ne inepte confundatur doctrina
est
niet zoo zeer in zijn
niet
.
de Grammatica en de Rhetorica aan
(p.
36).
Metterdaad
is
Melanchton dus,
academisch leerplan, en veel minder
academische inrichting der theologische
nog
(p.
.
refutandos
et
En dan
36).
op de Philosophie, waarvan
Christiana et Philosophid'
de leiding, die
Scripturas
.
Theologos non negligere philosophiam quia nonulli
alias
magnopere opus
nog
cum
exercendus stylus, ut,
intelligendas
voorts ook wel de Dialectiek
hic
et
Aliquid operae
perspicua explicare possimus controversias religionis
haereticos, cognitione linguarum
facerent";
,
,,
faculteit,
maar
in zijn
zeer zeker in
persoonlijk aan de studie zijner theologen gaf, de
Erasmus
te
boven gekomen. Wel
is
het
bij
de „Institutio religionis Christianae" van Calvijn,
hem maar
tegen de „Philosophia Christi" van Erasmus staat toch zijn doctrina Christiana,
als
principieel
van de Philosophie onderscheiden over.
§ 66. Builinger.
Diende Melanchton eerst besproken,
om
den ongemeenen invloed
door dezen humanist op de ontwikkeling der theologische studiën
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 151](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's