Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 290
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
282
2.
Hfst.
III.
de theologia naturalis onderging
in
dat niet meer de theologische
wikkeling den gang van wat
Met Semler
bepalen.
periode
lag het in den aard der zaak
,
maar
,
KANT.
§ 93.
veeleer de philosophische ont-
men nog Theologie noemen dan ook de
treedt
laatste theoloog uit deze
van het tooneel, en Kant neemt
de teugels
als philosoof
handen. In vergelijking nu met het walgelijk gekeuvel der Supra-
in
naturalisten en de
ademing, mits
men
gemeene platheden van een Bahrdt
,
Theologie heeft begraven.
dit
d.
w.
Hoezeer toch ook Kant nog de moge-
toegeeft, toch sluit hij deze buiten de Vernunftslehre, dus
de Religionslehre
die Idee
ook buiten
en kent dus veel minder nog een eigen principium
,
cognitionis aan de Theologie toe.
von der Religion,
und so ferne
det
ze als
z.
de waarschijnlijkheid van bovennatuurlijke inwerkingen
lijkheid, ja
ist
een ver-
,
de tente der Philosophie heeft ondergebracht,
in
is
oog houde dat Kant niet een nieuwe maar feitelijk ook de zaak der Religie
slechts in het
Theologie heeft opgebouwd
,,
moest
bleef,
„Das Christenthum,"
die
zegt Kant,
überhaupt aufVernunft gegrün-
natiirlich sein muss.
Es enthalt aber
ein Mittel
der Einlührung derselbe unter Menschen die Bibel deren Ursprung ,
,
für übernatürlich gehalten wird, die (ihr
er in
Ansehung
beförderlich ein solches
voor
und inniglichen Belebung
ihrer oeffentlichen Ausbreitung als
ist,
auch
Vehikel zur Religion gezahlt werden kann und
für übernaturliche
mag" {Sammtliche Werke
Leipz.
1838 X.
p. 298).
Maar, en hiermee
de Theologie deze schijnbare winst verloren, terstond
op volgen
ralistische
Religion, obgleich es blos eine natürliche
Abrede
ist,
:
„ Also
ist
das Christenthum nicht eine natuist,
lehrenden und
schijnbaar
,
wenn
.
hij
weil es
.
sie öffentlich
es
sein moge, sondern nur auf auf Relegionslehre ankommt nicht
Dit standpunt
,
nu veroorlooft Kant,
om
eenerzijds
een goddelijke inspiratie der H. Schrift toe te geven,
en toch ze anderzijds van zegt
.
bekennenden Kirche
Ursprung
zurück geht?'
.
das die Bibel nicht ein übernatürliches Mittel
der Introduction der letzteren und der Stiftung einer
diesen
als
Ofïenbarung angenommen werden
laat hij er
nicht in
sein welcher
so ferne sie den moralischen Vorschriften der Vernunft
wolle)
gaat
Ursprung mag
op
blz.
alle autoriteit
qua
322: „Die Bibel enthalt
talis te
ontdoen.
Zoo
in sich selbst einen, in
practischer Absicht hinreichenden, Beglaubigungsgrund ihrer (mora-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 290](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's