Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 97
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
III.
VINCENTIUS BELLOVACENSIS.
§ 50.
en hieruit de leer der Providentia et Gubernatio mundi
stelt,
om
Hfst.
2.
er tevens den val en haar gevolgen
,
En
besluit hij dit Spe-
met de eschatologische quaestie van den Antichrist,
ciilum naturale
en de vernieuwing dezer wereld. Nu,
laatste oordeel
het
naardien deze Sabbat
een einde neemt met de Parousie,
eerst
afleidt
en hierbij dan weer de voort-
teling en de verloskunde in te lasschen.
Gods
89
nog; hoewel op gedrongene wijze
liet
dit
ging
zich in het eerste deel der
Maar spaak liep dit, toen Vincentius aan zijn Speculum doctrinale kwam. Hierbij toch kwam de doctrina gentilium met de doctrina Christiana in Dogmatiek de
was het
conflict en
voelt
men
nale
opzet.
invlechten.
dooreen
niet mogelijk beide
De
doctrina is
hij
noodzakelijk
is
te strengelen. Dit
zijn
om
Speculum
doctri-
de zonde, en haar
de bodem van het natuurlijk leven ver-
en kan slechts de doctrina de gratia worden binnengeleid.
Toch doet Vincentius gevolgen (de
nog
terstond aan de wijze waarop
Reeds hiermee
tegengif.
laten
studie der naturalia
zonde
der
nooden des
dit niet, in
Nu
levens).
maar zoekt het medicijn tegen de
de Sapientia, de Virtus en de Necessitas handelt van deze Sapientia
z.
i.
de theo-
kennis, van de virtus de practische, en van de necessitas
retische
de mechanische, of korter de theorie, de kunst en het handwerk.
Doch wel verstaat alleen
verre van
hij
de
nu
bij
de Sapientia dieper door te dringen
onder de sapientia alleen het Trivium
ethiek, de
oeconomia en de
onder virtus
;
politica; terwijl
de mecha-
nische wetenschappen, die uit de necessitas voortvloeien, het
oude
quadrivium vormen, onder bijvoeging van de medische wetenschap,
waarvan het anatomische en physiologische deel reeds culum naturale was afgehandeld.
Immers het ging de
meetkunde
enz.
anderzijds liep het natuurlijke
Maar, natuurlijk,
eenerzijds niet aan, uit
den val
in
om
hun
het Spe-
dit sloot niet.
de grammatica, de muziek,
zonde
te willen
op miskenning van de genade
verklaren
zoo
uit,
in
;
en
deze
gegevens het tegengif tegen de zonde wierd gezocht.
Alleen de politica en de medicijnen kunnen onder tot
in
dit
gezichtspunt
recht komen. Vandaar dat Vincentius, aan het einde van
Specuhim doctrinale gekomen, de behoefte gevoelde, om nu ook de heilsleer te behandelen, en hiermee ook een aanvang maakte, maar het dit
even spoedig opgaf, en plotseling afbrak. Psychologisch
is
dit hieruit te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's