GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 97

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 97

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

III.

VINCENTIUS BELLOVACENSIS.

§ 50.

en hieruit de leer der Providentia et Gubernatio mundi

stelt,

om

Hfst.

2.

er tevens den val en haar gevolgen

,

En

besluit hij dit Spe-

met de eschatologische quaestie van den Antichrist,

ciilum naturale

en de vernieuwing dezer wereld. Nu,

laatste oordeel

het

naardien deze Sabbat

een einde neemt met de Parousie,

eerst

afleidt

en hierbij dan weer de voort-

teling en de verloskunde in te lasschen.

Gods

89

nog; hoewel op gedrongene wijze

liet

dit

ging

zich in het eerste deel der

Maar spaak liep dit, toen Vincentius aan zijn Speculum doctrinale kwam. Hierbij toch kwam de doctrina gentilium met de doctrina Christiana in Dogmatiek de

was het

conflict en

voelt

men

nale

opzet.

invlechten.

dooreen

niet mogelijk beide

De

doctrina is

hij

noodzakelijk

is

te strengelen. Dit

zijn

om

Speculum

doctri-

de zonde, en haar

de bodem van het natuurlijk leven ver-

en kan slechts de doctrina de gratia worden binnengeleid.

Toch doet Vincentius gevolgen (de

nog

terstond aan de wijze waarop

Reeds hiermee

tegengif.

laten

studie der naturalia

zonde

der

nooden des

dit niet, in

Nu

levens).

maar zoekt het medicijn tegen de

de Sapientia, de Virtus en de Necessitas handelt van deze Sapientia

z.

i.

de theo-

kennis, van de virtus de practische, en van de necessitas

retische

de mechanische, of korter de theorie, de kunst en het handwerk.

Doch wel verstaat alleen

verre van

hij

de

nu

bij

de Sapientia dieper door te dringen

onder de sapientia alleen het Trivium

ethiek, de

oeconomia en de

onder virtus

;

politica; terwijl

de mecha-

nische wetenschappen, die uit de necessitas voortvloeien, het

oude

quadrivium vormen, onder bijvoeging van de medische wetenschap,

waarvan het anatomische en physiologische deel reeds culum naturale was afgehandeld.

Immers het ging de

meetkunde

enz.

anderzijds liep het natuurlijke

Maar, natuurlijk,

eenerzijds niet aan, uit

den val

in

om

hun

het Spe-

dit sloot niet.

de grammatica, de muziek,

zonde

te willen

op miskenning van de genade

verklaren

zoo

uit,

in

;

en

deze

gegevens het tegengif tegen de zonde wierd gezocht.

Alleen de politica en de medicijnen kunnen onder tot

in

dit

gezichtspunt

recht komen. Vandaar dat Vincentius, aan het einde van

Specuhim doctrinale gekomen, de behoefte gevoelde, om nu ook de heilsleer te behandelen, en hiermee ook een aanvang maakte, maar het dit

even spoedig opgaf, en plotseling afbrak. Psychologisch

is

dit hieruit te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 97

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's