GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 286

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 286

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

278

personam ad homines des

Woords

successor uti

„Christi

zoodat

",

Hfst.

2.

parte tam praeclari muneris

de Roomsche

wijs.

De

is

te

intelligit, 2).

(p.

zijn tijd staan

maar met dezen

en van wat eisch

is,

is

om

2).

(p.

In zooverre

voor

blijft

niet rechtstreeks

als

Voor deze in disciplina

om

zelf te

weten

successor Christi handelen en spreken

geval

te

niet

komen,

zal.

gewone indeeling

bij

exegetica, dogmatica, polemica, moralis, en voorts sym-

om

door

te

weten

3).

antiquitatum et

,

Hierbij nu gaat de exegese

middel

der

komen, hoe Jezus en

te

monumentis

Christi nisi ex Sacris res gestas, atque

voorop

niet gelijk

zijne apostelen geleerd

,

Apostolorum studia nos exhibent"

uit

,

et disciplinas

quae describunt Christi vitam

principium cognitionis in de H. Schrift

uitmaken, wat we

iuris ecclesi-

uitlegging de waarheid te vinden,

hebben. „ Nemo potest scire ac intelligere doctrinam

ratio zal

Hem

Christi heeft te represen-

theologische studie houdt Semler de

astici vetustioris (p.

maar om

is.

van wat steeds ge-

dus theologische studie noodig,

bolica, patristica, historiae ecclesiasticae

eertijds

,

tijd, terwijl hij in elk

zijn

exemplum

de waarheid te leeren kennen, maar

hoe men

in-

successor Christi, en deze

weten wat voor hen op hun standpunt dienstig

als zedelijke persoonlijkheid het

teeren

atque temporis

sui loei

liberalem Dei cognitionem

alzoo noodig kennis van wat Christus leerde

leerd

is

Feitelijk alzoo een terugkeer tot

van

lieden

met Christus in rapport, heeft

et

nu „inter homines

hij

elk Dienaar

",

promoveat"

stauret atque

maar toch

solus praestitit

suo in loco

optime convenire

illis

§ 91. SEMLER.

III.

is

(p. 4).

Van

et

een

dus geen sprake meer. Onze

de Schrift hebben over

en zelve komt de H. Schrift alleen voor

als historisch

te nemen, monument,

Maar voorts leide waarom de Montanisten en andere

dat ons over historische verschijnselen inlicht.

de Geest ons voort en verder, spiritualistische secten

genomen,

als hij

dan opk door Semler

zegt: „

Hi

si

in

bescherming worden

a temeritate et vanitate

recte cave-

non omnino ab eo aberasse quod verum sit et iustum. Cr esc er e enim oportet Christianoruvi yvairiv et studia et exervidentür

rant,

1

citia'

'

(p.

38).

Westaan

dus niet alleen boven het Oude Testament,

waaraan Semler buitendien weinig waarde hecht, maar ook boven het Nieuwe. „Satis statet illud

praecipue historicam

,

,

N. T. librorum interpretationem esse

atque describere

illius

temporis res gestas

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 286

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's