GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 189

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 189

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Hfst.

2.

III.

§ 73.

ABRAHAM CALOV.

l8l

hangsel; maar dan als aanhangsel van zeer ondergeschikten rang. Zich aansluitende aan Luther's bekend zeggen tot Latomus, dat

de

der

theologie

Scholastieken

veritatis et inanis falacia," luidt

qui

sunt,

Patribus

„nihil

ook

aliud

canon

zijn

ignorantia

„Scholastici indigni

multum

accenseantur, nee

quam

sit :

iis

legendis operae

men zich tot impendendum Petrus Lombardus en Thomas van Aquino bepale, en de lateren ongelezen late zoodat de Loei Communes, dien naam waard, z. est" (p. 316). In elk geval wil hij, dat

i.

;

dan ook met Luther en Melanchton beginnen

185),

(p.

zonder dat

Calvijn's Institutie natuurlijk meerekent.

Aan

van de Theologische studie

dit rijke overzicht

in

haar onder-

scheidene vertakkingen laat Calov een Encyclopaedische bespreking

van de Theologie zelve voorafgaan, die ongeveer gelijk staat met wat men thans de pars generalis van de Theologische Encyclopaedie noemt,

en, zoo

wat omvang

als degelijkheid betreft,

aan onze heden-

daagsche Encyclopaedisten ten voorbeeld kan strekken. De drie eerste hoofdstukken die over den naam Theologie, de valsche en en

archetypische

ware,

ectypische,

en over de onderdeden der

ectypische handelen, zijn daarbij, als slechts repetitie van het be-

kende, minder belangrijk; maar reeds zijn 4 e hoofdstuk „de distinctione Theologiae in naturalem et supranaturalem", is om de positie,

aan de Theologia naturalis geeft, opmerkingswaardig. Ze omvat ook volgens Calov den locus de Deo en wel wat de natura die

hij

,

et

attributa

voorts

betreft,

ex

aliqua parte;

en eindelijk dien van de immortalitas animae

straf;

vierderlei natuurlijke

menschelijk besef, en

is

Godskennis

dus theologia naturalis

hetgeen de menschelijke geest

uit

trinam,

,

per

indigationem

mensch op

te

is

heffen,

Theologia

et

heeft afgeleid, en heet

culturam propriam"

(p.

deze theologia naturalis onmachtig al

stelt ze

naturalis

ons

door de

ze voort uit

om in stand gehouden te worden „per institutionem

Zonder meer echter deze

insita, die

deze beseffen, in verband met

de aanschouwing van Gods werken, acquisita

(p. 69).

vloeit ten deele voort uit

wordt voortgeplant, maar deels ook spruit

geboorte

bij

voluntas

de kennisse der Lex divina; dan den locus van de zonde

en haar

Deze

Dei

alsook zijn

hem

schuldig.

et

69

dan doc-

— 70).

om

den

Doch nu komt

onder de Heidenen soms nog een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 189

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's