Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 318
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
3IO
omstreeks
Hfst.
2.
III.
midden der
het
hun gelederen insloop ling in het leven riep
der Jezuïeten
,
maar
,,
die eindigde
met
ook
de ratio studiorum
zeggen
dat ze in Erasmus nog aan de alge-
,
weer wagen
en eerst tegen het einde der voorgaande
;
den algemeenen
in
daarna zich geheel op
;
strijd.
Het verzet tegen
Erasmus werd gevoerd door Jacobus Latomus, hoogleeraar Leuven
,
linguarum
die zijn dialoog de trium
Opera, ed. Lovan. 1579.
(zie
fol.
157) rechtstreeks tegen Erasmus'
ding uit
die
tegen
op Erasmus' verweerschrift richt zich bij deze bestrij-
,
te laten
putten
met het oog op
juist
twist, dat ze
op
talen
noodig
zijn
hij
sariae sunt.
dit beeld
Omnes
:
tantum est"
(fol.
voldoende, dat peritia,
hij
bij
,
Erasmus op den
dat deze Schriftstudie en
niet,
zichzelf noodzakelijk zijn,
omnino
„ Panes
hij
de ééne „crassa, rudis spiritualis et
en dus ook tegen de studie der talen
,
iegelijk
,,
Esto
cakes
,
,
vestes
,
sutores
,
omni homini sartores
be-
?
"
neces-
(fol.
1
56).
onderscheid tusschen tweeërlei theologie,
et popularis sive corporalis''
;
de andere „sub-
mysticus" en de laatste „ paucorum et sapientium 163 verso). Voor den gewonen theoloog is het dus
hij
;
de grammatica, een zekere mediocris linguarum
en voorts poësie en oratorie zich eigen make,
164).
hij
sint necessariae,"
orationis et animi viribus agat, ut auditores sint pii (fol.
maar
omnibus videamus." En dan
et
itaque erunt pistores
Diensvolgens maakte
tilis,
;
elk theoloog zelf zijn theologie
die Schriftstudie
voor een
zegt hij, „linguae, sed an
gebruikt
om
Wel ontkent
voorgrond stond. deze studie der
zijn
in
169. v.v.)
fol.
Erasmus' poging,
de H. Schrift
en
richtte,
Latomus' hoofdaanval
Apologia pro dialogo {Opera leverde.
te
et studii theologici ratione
Methodus perveniendi ad veram tJieologiam dupliek
in
ten slotte ook de Societas Jesu zelve ten val te
eigen terrein terugtrekken zich
"
Aufklarung
niet alleen
theologische ontwikkeling deelnemen
meene eeuw
eeuw de
18e
en allengs die vrijere theologische ontwikke-
,
,
Men kan dus
brengen.
LATOMUS EN LAURENTIUS.
IOO.
§
,
utsummis
,.,
fidi
,
amantes
"
Daarentegen moet de speculatieve theoloog, na het trivium
en quadrivium doorloopen
te
hebben studie van de H. Schrift maken ,
en zich met de borst toeleggen op de Scholastiek. Het gelukt Latomus
dan ook den.
Al
niet een principieel verschil tusschen zich en zijn strijd
Erasmus
loopt over een gradueel verschil en
de abusus. Zoo zegt
hij in zijn
Apologie:
,,
is
te vin-
verzet tegen
Litteras bonas
non repre-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's