GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 398

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 398

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

390

Christendom wezen, is

dan

als die „

,

en

begrip „

§ 122.

III.

NOACK.

door een ideologische voorstelling van het

gevolgd

geschichte,

Hfst.

2.

Idee der Religion

van de

idee

".

Religie.

Hij onderscheidt daartoe

Het wezen der Religie

das Allgemeinste und Unbestimteste derselben

teekent „ die begriffene Erscheinung

",

terwijl

".

Het begrip

die absolute

Wahrheit

Wesens und des Begriffs sich in der Idee darstellen" (p. 7). Voor zoover men dus nog van eén positieve wetenschap wil spreken, moet dit positieve niet gezocht in het geopenbaarde, maar in de des

en

zelve,

religie

zoo

dan

is

„die

Positivitat

der

Gegenstand der speculativen Religionswissenschaft fischen

dat

Character" eerst

hij

Deze wetenschap nu

9).

(p.

matologie

Phanomologie des religiösen Geistes behandelt,

die

des

ihrem speci-

deelt hij zóó in,

daarna die Ideologie des Religiösen Geistes en ten

dan

Religion der

in

Religiösen

in drie deelen:

i.

slotte die

Deze Phanomologie

Geistes.

Prag-

splitst zich

„die religiöse Anthropologie, waarbij achter-

„ die Grundlage der Religion die Grundform der Religion en der Grundbegrifï der Religion " ter sprake komen 2. de eigen-

eenvolgens

,

;

„Phanomologie des

lijke

stilstaat

„religiöse

religiösen

Geistes" in engeren zin, die

het mythologisch bewustzijn, de cultusvormen en de

bij

en

Persönlichkeit";

geschichte",

met

die,

3

uitsluiting

.

„die Philosophische Religions-

van het Christendom,

alle

gods-

dienstvormen doorloopt. Daarna komt het Ideologisch deel waarin ,

de speculatieve Kirchen- und Dogmengeschichte vooropgaat hande;

lende van de stichting, de ontwikkeling en de voltooiing van het

Christendom tiek

en

En

Pragmatologie des

eindelijk religiösen

wordt

„Padagogik der

heeft

,

dan

,

om

hoe te

derde hoofddeel of de

religiösen Idee" (p. 530),

Noack voor ons onderwerp geen ander belang toonen

,

hoe de speculatieve opvatting door Hegel

om

de

te zetten in

de

aan de Theologie gegeven

er

vanzelf toe leiden moest

Theologie

te

heffen

als

zoodanig

op

,

en ze

om

,

deels historische, deels philosophische godsdienstwetenschap.

waar

bij

van de

535), en van den „ Cultus der 539). Een kort overzicht, waaruit reeds genoeg-

religiösen Idee " (p.

religiösen Idee" (p. blijkt

in het

Geistes achtereenvolgens gehandeld

van het absolute „Priesterthum der

zaam

Dogma-

de toekomst. Daarop volgt de speculatieve

in

Ethiek.

Rosenkranz de Christelijke

religie feitelijk

Immers

nog de absolute

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 398

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's