GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 94

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 94

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

86

Hfst.

2.

haeresiën zich bewegen

Judaïsme,

(p. 76.

de

Joannes

gezegd

heb

de

b.

Ook den

Islam

c.

het Hellenisme, en

onder de

telt hij

zoo schrijft

bewijzen.

dingen

alle

Cap.

in

hij

de studia

dat

Schriftstudie

Onderzoekt

heeft: lust,"

ik

het Scythisme,

voorstelling,

hulpdienst voor

aan Col. 3:11 onder-

hij in aansluiting

ketterijen).

encyclopaedische opvatting loopt echter ook

deze streng

Naast bij

en die

,

JOHANNES DAMASCENUS.

§ 49.

Barbarisme,

scheidt, als a. het d. het

III.

slechts

apostel

behoud het goede,

en

van

1

gentilium

Omdat de

zijn Dialectica,

„om

ook de geschriften der heidensche wijsgeeren te raadplegen. Misschien toch zullen we ook bij hen nog iets bruikbaars vinden, en hen plukken, dat nuttig voor de

iets bij

noodig

gereedschap hebben,

haar dienen'"

die

encyclopaedische

als

af,

lijn

8).

(p.

En nog

verder doolt

ten

uit

hij

gentilium alleen de dialectica uitkiest er

een

harer

instrumenten

[txKXcv

(opyxvov

slotte

rijs

om

fas?

en alleen dienst doet

(tépoc),

strijdige beginselen, eenerzijds het beginsel der

Damascenus twee wetenschap,

:

Blijkbaar worstelen dus in Joannes

10).

(p.

philosophia

zelf zegt

dan een deel van haar eigen wezen

is,

(piXoo-oCpltxc;

voor de bewijsvoering"

de

van de

hij

„Merk der Philosophia, dat meer

en hiervan

,

dat ik begin met dat deel

op,

wel

Gelijk elk kunstenaar

is.

moet ook de koningin maagden

zoo

heeft,

ziel

van den dorst naar kennis uitgaande het geheel

onzer kennis in één stelsel saam te vatten; en anderzijds het ker-

om

beginsel,

kelijk

de heilige studiën

als

de eenig wezenlijke op

te vatten, en de overige slechts propaedeutischen en instrumenteelen

dienst

te

geheel

om

eerste der beide lijnen ging alras

dagen der Reformatie weer

eerst in de

komen; de andere beide motieven

De

verrichten.

laten

onder,

De

leidde tot de Scholastiek.

komt ook daarin

uit,

locus

in

de

ons

bewustzijn

Deo

niet begint

God

het bestaan van

kant

de

ombuigt, enz.

dialectiek

motieven

is

zal

met

uit

afspiegelen,

der

heidensche

voor

om de mysteriën

en

dat

de Schrift, maar

te bewijzen (p. 125)

ze straks

als hij

noodig

laten

te

worsteling dezer

dat Joannes in zijn voor dien tijd

goed ineengezette Dogmatiek het streven verraadt, zich

uit te

zijn

;

en dat

scholen

hij

juist

uit

hij

in

den

de natuur

van den anderen zóó

wijzigt en

demonstratio contra Arianum

hebben. Een poging tot verzoening van deze beide

niet

door

hem

beproefd. Dit blijkt het best daaruit,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 94

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's