Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 147
Deel een. Inleidend deel
Afd.
2.
Hfst.
III.
§ 65.
MELANCHTON.
I39
lanchton zich bijna geheel op het standpunt van Erasmus geplaatst;
den eisch gesteld dat de taaistudie
,
vooral die van het Grieksch
,
op
den voorgrond zou treden dat aan de Scholastiek de deur zou worden gewezen en dat de studie der H. Schrift voor den theoloog hoofd;
;
zaak zou
hij
reeds toen van
van Aristoteles, mits
hij de lezing
dat
week
Slechts hierin
zijn.
in
Erasmus
af,
het oorspronkelijk, eer
aanbeval dan bestreed.
— 1536
Academie van Wittenberg op en straks last van den Keurvorst zou gereorganiseerd worden die te Marburg en elders nieuw werden opgericht, zag Melanchton zich de schoone gelegenheid geopend, zijn program ook prac-
Toen
nu
1530
in
de
,
terstond
reeds
streven
de
uitvoering te brengen.
tot
tisch
uit in
kreeg niet minder dan het Grieksch riek,
vak
de Poëzie
,
de Moraal,
twee
zelfs
faculteit
maar
gaf,
die
hij
tien ,
de Physica en
theologische faculteit
uit
Zij
professoren, voor het Hebreeuwsch,
de Grammatica
professoren
aan
in zijn
overwegend philologisch karakter droeg.
een
veeleer
humanistisch
zijn
de groote uitbreiding, die
dusgenaamde philosophische
kader
kwam
Daarbij
,
de Dialectiek
,
de Rheto-
de Mathesis, voor welk laatste
Daarentegen
optraden.
slechts drie
Katheders
bestond
waarop door
,
hoogleeraren niets dan de Sacra Pagina wierd behandeld
de drie
zoo exe-
,
Lombardus geheel wierd derhalve ook door Me-
getisch als dogmatisch; terwijl de Sententiae van
wegvielen. Geheel in Erasmus' geest
lanchton de theologische Schriftstudie tot die der H. Schrift beperkt,
en deze Schriftstudie onder de censuur der Philologie geplaatst. Kerkgeschiedenis
is
ook
bij
canonieke rechten zorgt de juridische merkelijk uitsluitend
leggen
zelfs
is,
in
Van
Melanchton nog geen sprake. Voor de faculteit.
En wat
vooral op-
de Moraal wordt niet in de theologische, maar
de philologische faculteit gedoceerd.
we bijzonderen nadruk, omdat
juist
Op
dit laatste
hier het
punt lag,
waarin de systematische geest van Melanchton van de meer aesthe-
van Erasmus afweek. Wel toch was ook Melanchton oogenblik met Erasmus en Luther in het veroordeelen van
tische richting
een
Aristoteles
terug, p.
278)
meegegaan,
maar reeds
in
1526 keerde
hij
hiervan
er in zijne oratie de philosophia (Corp. Ref. XI.
drong op aan, dat men wel met de Scholastiek breken moest,
en
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 147](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's