GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 333

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 333

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

Afd.

4

104.

DU PIN EN GERBERT.

God gediend moet worden

en dat deze

is

verwerpen

sten

Hfst. III. §

2.

3

;

de Christelijke

.

2

;

.

religie als

de valsche godsdiende ware erkennen

onderzoeken welke waarheden deze Christelijke

.

de philosophie als instrument gebruiken

5.

systeem voor

te zetten

en

;

om

,

religie

ons leert;

deze waarheden

de humaniora aanwenden

6.

325

als

in

hulpmiddel

Een onderscheid tusschen positieve en Theologie neemt Du Pin niet aan. La seule différence

deze studiën

scholastieke

(p.

18).

,,

entre 1'une et 1'autre, est en ce que les Théologiens scolastiques ont

renferme dans un seul corps questions qui regardent

les

hoofdzaak voor

alle

der H. Schrift.

,,

est Ie

Un homme

fondement"'

gebruik van Commentaren

maar

,

zijn,

Uitgangspunt en

is

het onderzoek .

.

.

doit

dan kennis van Hebreeuwsch noodig, en voorts het

critiek enz.

zoowel van Roomsche

,

laat hij

als

van Protes-

ook den sensus mysticus wel

,

„Le

sens

litteral

du Saint Esprit"

et

dusver vaak voorbij

De

eigenlijke zin

,

die niet

maar ook door den H. Geest bedoeld kan

litteralis.

Auteurs sacrés

des dit

de sensus

is

de

in

voor practisch gebruik.

door de schrijvers

alleen

33).

152).

(p.

alleen

(p.

hem dan ook

a Tétude de 1'Écriture Sainte, qui en

Schriftonderzoek

dit

Bij

toe

is

qui veut devenir Théologien

Daarvoor

(p. 120).

en Grieksch, geoefendheid

tantsche zijde

doctrine"

Theologische studie

particulièrement

s'appliquer

mis dans un certain ordre toutes

et

la

is

gezien

,

qui est sans doute celui

,

153).

(p.

En

juist

omdat

kan een goed exegeet de dusver

verkeerdelijk bestaande meening omtrent den zin van menige plaats verbeteren.

,,

Pourquoi ne

cisse

un passage de

178).

Zoo

Trente, qui

il

pourrait-il pas se faire

in

mag gaan

punten

niet

,

en

Kerkhistorie

(p.

en werken

Calvijn

dienen

,

is

slechts

over uitspreekt.

der Traditie

studie

,

tegen de uitlegging van de Kerk,

„a

appartient de juger du sens et de 1'interprétation des Saintes

schillige

men

éclair-

echter dat hij daarbij, naar de uitspraak van het Concilie van nooit

Écritures " (p. 176). Feitelijk

daar

que quelqu'un

l'Ecriture, qui ne 1'a pas encore été jusqu' ici?" (p.

deze exegese dus slechts

voor zoolang

vrij

op onver-

de Kerk zich ook

Naast deze Sch rifstudie staat dan de

omvattende de Patres

198), waarbij als

als

,

de Concilièn en de

ook van de Secten nota dient geno-

de Loei van Melanchton en de Institutio van

nageslagen

(p.

238).

De Moraal

en de Casuistiek

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 333

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's