GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 144

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 144

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

136

Hfst.

2.

III.

§

64 ERASMUS.

argumentum requirat, veteres Mos Chrysostomum, Hieronymum cum recentioribus componat conferatque: videbit illic aureum hisce quoddam ire flumen hic tenues quosdam rivulos, eosque nee puros genere,

si

promptum

quis

aliquod

theologos Origenem, Basilium,

:

admodum, nee suo

respondentes"; een uitspraak, die vooral

fonti

door de inlassching van Origenes' naam den humanist verraadt, die meer op eigen critiek afgaat dan op het gezag der Kerk.

Verder dan de exegese

dan ook

niet.

Welke

verzelt

hem

deze patristische voorlichting

philosophia Christi alsnu uit den dus verklaarden

moet de humanistische Theoloog zelf weten. Zelfs tegenover de H. Schrift stelt Erasmus den Theoloog als den deskuntekst

dige zij.

zij

af te leiden,

die zelf uitmaakt

,

„Nee

fortassis

welk gewicht aan hare uitspraken te hechten

,

absurdum

in sacris

fuerit,

ordinem auctoritatis aliquem constituere

quam

ponderis Esaias

.

Iudith aut Hester

quam Apocalypsis inscripta et Corinthios, quam epistola

Apud me

.

.

quoque voluminibus certe plus habet

plus euangelium Mathhaei

;

Ioanni; plus epistola Pauli ad scripta ad

Hebraeos"

(p. 73).

Romanos Doch ook

den inhoud moet de theoloog op eigen gelegenheid verwerken toe Erasmus den raad geeft, dien we na hem een tijdlang Protestantsche methodologiën terugvinden

sarium aan

om een

,

ingedeeld naar de loei der dogmatiek: „ut

te leggen,

accipias

quosdam vel

.

.

quos

ad

aliis

in

Actis,

ad hos

erit

est in

sit,

de

legeris

,

fide,

in

quopiam

velut in nidulos

ubi videbitur,

quod voles

de ieiunio, de ferendis

innumerabiles fingi possunt. His

rerum pugnantiam

iuxta

compositis

Euangeliis,

nam

genus;

id

usque insigne

vel dissonet,

omnia quae

quo promptius

vel recondere, velut

atque

ordinem

quicquid in

digeras,

promere

malis in

;

in alle

Bijbelsch adver-

locos aliquot theologicos aut tibi pares ipse, aut ab alio traditos

waar-

;

au affinitatem,

omnibus. Veteris instrumenti

libris

Apostolorum

redigendum

" (p.

189).

,

libris

quid conveniet,

Op

die wijs

moet

eigen dogmatiek saamstellen en zich losmaken

Theoloog zijn van het gezag der heerschende Scholastiek. Aristoteles moet uitgebannen, en, zoo men aansluiting zoekt aan een der oude philosoelk

phen, moet liever op Plato teruggegaan (p.43). „Augustinus labatur,

quod cum

potissimum

incidisset,

sibi

gratu-

adhuc circumferretur, inPlatonem quod huius dogmata propius accedebant ad

variis erroribus

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 144

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's