GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 482

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 482

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

474 wat

blijkt uit hij

op

zelf

hij

Hfst.

2.

§ 141. REISCHLE.

III.

IX

blz.

de wijzigingen en bijvoegingen, door

uitkomen

Als reden toch waarom

schrijft.

hem

aangebracht, niet in

met recht op

„ Der Student had nicht das Interesse zu erfahren, was von Hagenbach

de

zelve

editie

liet

und was

geschrieben,

je

om

des Buchs verschaffen." Zucht te

houden

is

Veeleer geeft

wezig.

intusschen hij

in zijn

bij

meest

het

in

sich freilich frühere

ist;

Ausgaben

de aangebrachte wijzigingen verReischle in het minst niet aan-

voorrede gedetailleerd aan, onder

welke categorieën deze wijzigingen de

:

von den Herausgebern hinzu gefügt

wer das zu wissen begehrt, kann borgen

er

wijst hij

,

brengen

te

zijn,

en in welke §§

oog springende wijzigingen van elke categorie

voorkomen. Voor zoover nu deze wijzigingen ten doel hadden de ,

geschiedkundige overzichten tot op den tegenwoordigen te zetten, bieden ze

overzichten zelve in de Historie der Theologie hier

thuishooren. Wijzigingen,

te verduidelijken

hebben daarom

,

die

om

dragen geen eigen karakter.

En

den

zin

encyclopaedisch

alleen die wijzigingen beteekenis, die Reischle zelf ,

,,

gekommen oder durch

die neuere

nicht zur vollen Klarheit

Entwickelung der Theologie über-

De

sein schienen " (p. X).

welchen mir die Theolo-

in

Anschauungen des Verfassers noch

holt zu

voort

en niet natura sua

,

strekken

slechts

omschrijft als aangebracht in plaatsen gische

tijd

geen encyclopaedisch belang, daar immers deze

sterkste wijziging, die hij aan-

bracht, bestaat hierin, dat Reischle de Patristiek niet meer, gelijk

Hagenbach,

als

onderdeel van de Dogmengeschiedenis opvat, maar

een zelfstandig vak, dat de Christelijke

inhoud heeft, en alzoo „das

litterarische

,,

als

Litterargeschichte " tot

Arbeiten der h ierbei mit-

Rahmen ihres Lebens und Gesammtwirkens Werke der christlichen Litteratur gruppirt, und

wirkenden Manner im characterisirt

den

mit

,

die

kritischen

Fragen

und Forschungen

hervorgerufen haben, bekannt macht"

kent

hij

welche

dieselbe

294). Bij de Symboliek

aan de controvers-zijde dezer wetenschap het zelfstandige

karakter

mede,

(p.

,

de

van Polemiek toe

(p.

297), terwijl hij

polemiek en ireniek „nur

als

in

verband

hier-

eigenthümliche Seiten an

der Dogmatischen Wissenschaft" gelden laat wijzigingen echter verraden

,

(p.

406).

Reeds deze

genoegzaam de zelfstandigheid van

oordeel, en de scherpte van zijn blik,

om het niet te betreuren

,

zijn

dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 482

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's