GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 101

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 101

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

Hfst.

2

optreden van mannen

III.

als

DE SCHOLASTIEK.

§ 51.

Alanus ab

bisschoppen, en

wend tegen de

Aristoteliaansche nieuwigheid op

Victor de pen

als

traden enkele

;

om

op,

;

en namen practische

Johannes van Salisbury en Gualtherus

gebied te bestrijden

theologisch

twijfelingen of

Paus Johannes XXI, een oogenblik waarschu-

zelfs

en gemoedelijke schrijvers St.

hun

die

met behulp van Aristoteles verdedigden

ketterijen

van

Amalrich van Bena,

Insulis,

David van Dinant en Simon van Tournay,

93

de invoering van Aristoteles op

maar het

;

inzicht in het profijt

dat van Aristoteles te trekken was, bracht deze oppositie spoedig tot

zwijgen,

en eerlang werd Aristoteles

Aristoteles wist

Christi in natnralibus verheerlijkt. zelf

wist

met

;

meerdere poogde men zich

dit

de praecursor

zelfs als

meer dan men verrijken

te

en

;

juist het analytisch karakter van Aristoteles' philosophie was oor-

zaak

dat de principieele tegenstelling tusschen

,

hem

en de Christelijke

theologie minder gevoeld werd.

Dit bepaalde den vorm, dien de scolastieke theologie, of om het juister te

drie

zeggen

elementen

,

de theologie

in

deze scola zou aannemen. Immers

nu met elkander

traden

de Christelijke dogmatiek

,

wereldbeschouwing;

philosophische

geboren, eenerzijds

om

in

uitwendige aanraking:

de formeele studiën en de heidenschen

wierd

hieruit

de evidentie van de Christelijke

voor ons denkend bewustzijn

te

de

drang

religie

ook

om

doen uitkomen, en anderzijds

de dogmatische ontwikkeling van de Christelijke

religie te verrijken.

Natuurlijk golden daarbij de Christelijke dogmata, gelijk de toen-

malige Kerk die beleed

,

kon nog geen sprake

zijn.

Aristoteles

aanvullen

een

die

dogmata uitwerken

waar

volledig

Van critiek op die dogmata Maar wel moest men met behulp van

als vaststaande.

ze

leemten

systeem

;

dialectisch

overlieten

saamstellen

;

en

;

alzoo ze

bij

indringen

er

uit

deze

analyse

;

ze

dogmata tegen de

bedenkingen van de rede verdedigen. Zoodoende ontwaakte het

besef,

dat de theologie wetenschappelijk moest beoefend worden, in zooverre ze zich voor het denken zocht te rechtvaardigen

,

en rees tevens

het vermoeden, dat er ook buiten de theologie in engeren zin een veld

van

mocht ding

kennis

zijn.

Had

tusschen

open lag, waarop de Christen geen vreemdeling dit

nu aanstonds

tot een principieele onderschei-

de eigenlijke theologie en deze op Christelijken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 101

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's