GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 361

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 361

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

Hfst.

2.

Theologie; maar, en

dit

no. kienlen.

§

III.

353

een schrede op den beteren weg, ook

is

heeft de Dogmatische Theologie losgemaakt van de Historische

Zijn historische Theologie deelt

dan

Theologie, en Statistiek.

als inleiding

hij

isagogisch,

deels

die

sogica

rekent

onder de laatste de

Bijbelsche Theologie, Kerke-

„Biblische Theologie " splitst

eigentliche Biblische Theologie

,,

Linguistica " en

,,

Litteraturgeschichte

,

de realia van de Schrift

als het

onder de „Biblische Theologie" brengt, maar loop de H. Schrift formeel nog lager Kienlen, beter dan

Schl., het

In zijn tweede hoofddeel plaatst die

z.

i.

een

hij

stelt

zijn.

in zijn

dan

Schl.

,

Oude Testament

verder ver-

ook

al

her-

in zijn eere.

dan de Dogmatische Theologie,

hij

drievoudig karakter moet dragen

confessioneel, en individueel

wat

",

Hermeneutiek en de Kritiek. Een schema

dat alleen in zooverre waarde bezit

stelt

hij

ter-

,

op deze beide eene Biblische PJdlologie stelt, deels exegetisch van aard is. Onder de isa-

dan de

hij

hij in

De

Biblische Geschichte und

in

wijl

en

onderdeel genomen.

als zelfstandig

lijke

,

hij

;

ze

Het belangrijkste

zegt van haar individueel karakter.

„Der

moet is

bijbelsch

,

in dit opzicht

individuelle Character

besteht eben im Verbessern der einen unter den symbolischen Lehr-

bestimmungen,

in

dem

Fortbilden der anderen, und in der Systemati-

sirung des Ganzen. Dieser individuelle Character hangt hauptsachlich

ab von den Philosophischen Ueberzeugungen des Theologen 38).

Feitelijk

is

Want

de Dogmatiek.

" (p.

het dus de Philosophie, die critiek zal uitoefenen op

wel voegt

sophie hiertoe bruikbaar

maatstaf aan te wijzen

,

is;

maar

hij

daarom

dat lang niet elke Philo-

waagt er zich

niet

aan, den

van het onbruikbare

toe af te wijzen alle Philosophie die

tot Haeresie en Apostasie zou leiden ,

,

die hier het bruikbare

scheidt. Hij bepaalt er zich

cirkelredeneering

er bij

hij

;

maar verloopt hiermee

of in een

zoodat de Philosophie dus weer door de Theologie

gekeurd wordt ofwel de schrikbeelden van Haeresie en Apostasie ;

hier niets aalst hij

is

zijn

dan reeds vooruit doorboorde schilden. Verreweg het geni-

dan ook

zijn

schema voor de practische Theologie. Hier toch doet

de opSchleiermacheriaansch standpunt

Apologetiek en de Polemiek,

als

niet

onaardige greep,

om de

middelen ter verdedigingjvan den wel-

stand der Kerk, onder de practische vakken op te nemen. Hij

splitst

daartoe de practische Theologie in een principieel, constitutief en 23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 361

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's