GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 414

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 414

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

406

Schleiermacher

2.

als

Hfst.

de

bij

speculatieve school aanwezig was

waagde alsnu een heroïsche poging wetenschap

uit

de Theologie principielle

zichzelve

deze definitie nog niets gezegd

Wesen des Christenthums dan

leer,

deze

wat

die leer,

hij in zich

:

gelijk hij is,

dit,

hij

wat

niets

niet zoo

want de

;

en be-

niet reeds, uit

Christelijke

„ dass sich der Christ als solcher einer Neuheit ,

seiner

om

mystiek en de theosophie,

voor deze hoogere kennis

gemeenschap anderen

sticht

(p.

dan hun toevlucht

een anderen

weg

Christendom

in

van de Kerk of van

waarbij de innerlijke, geestelijke te loor gaat.

Hij slaat

bestaan,

dan

moet het Christendom

dragen,

om

door

alle

aan elk Christen deze zekerheid te geven. Die nu in

den Christus ,. dje

,

zelf

de ideale

gelijke

werking op velen,

komen

:

de

van het Chrisdoor

en, juist

Christi

ist

die innere Selbst-

Lehre, sofern

sie

Lehre von dieser

Maar dan kan het Christendom ook naar zijn wezen geen leer zijn, en moet men wel tot de slotsom „ Das Christenthum ist vor Allem ein Thatbestand der

Thatsache eigenlijk

Christlichen

zelf

eeuwen heen

de gemeenschap dezer velen in

„Die Selbstbethatigung

verbürgung der

daarom

bezit het Chris-

realiteit

tendom, tevens persoonlijk op den Christen werkt stand houdt.

een

en redeneert aldus: Zal er zekerheid omtrent

levende mogelijkheid in zich

tendom

juist

ontgaan, namen

te

bevredigt Hoffmann niet, wijl dit een

blijft,

van het Christendom

drijfkracht

bezwaar

dit

tot de autoriteit

dit

gelooven op gezag

blind

en het Christendom

blijft,

Om

5).

de H. Schrift, maar ook

lumen internum het orgaan

in het

zoeken, maar op onjuiste wijze, daar

te

de mysticus altoos individualist

deze

That-

als

op, dan moet de mensch

dan biedt ze hem is

dat met

:

gesammten Verhaltnisses zu Gott bewusst ist die auch Neugesammten Erkenntniss ist" (p. 5). Dit verlokte de

seines

het

zelf,

weet zvelches das

niet

beurtelings gezocht in de

is

als leer

had, volgde. Dit echter

ervaring leert juist

heit

Dit nu

ist.

men

zoolang

opnemen. Doet

zich

in

hem

vredigt

,

maar erkent

2);

(p. is

Vat men het nu

(p. 3).

als positieve

Hij omschrijft daartoe

optreden van het Christendom

in het feitelijk

leer

de Theologie

en

gleichmassige Erkenntniss und

allseitige,

,

Aussage des Christenthums"

bestand

om

,

ontwikkelen.

te

,

„Wissenschaft des Christenthums, und also die

als

einheitliche

,

VON HOFFMANN.

§ I27.

III.

ist."

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 414

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's