GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 412

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 412

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

404

Theologie in

lijke

Theologie

Gnmdlegung als das Obiective Werden Lange bedoelt hiermee, dat twee motieven ,

het leven riepen, eenerzijds de innerlijke drang

in

om

van de Religie

LANGE.

§ 126.

III.

haar

over wordt geplaatst.

de

Hfst.

2.

tot heldere

bewustheid

geraken, en anderzijds

te

de uitwendige drang van het ambt. Toch gevoelt

de als

drang der Religie

innerlijke

het

meer spitsvondig dan waar

onderscheiding

deze

dat

Kerk

geheel der

;

dat

bestimmend "

de eigenlijke Methodologie pas begint logische

,

;

daargelaten nu nog

blijft

bij

het punt, waar

en zich bepaalt tot de Theo-

paedagogiek of Padeutik. Belangrijker

tweede afdeeling van

Immers

is.

evenzeer het individu aan

drijft

Lange de Methodologie staan

bij

aanstonds,

en de drang die van het ambt uitgaat

eer obiectief dan subiectief „

is

men

waarin

zijn obiectief deel,

ongetwijfeld de

is

na,, dieBewe-

hij,

gung der Religion zur Wissenschaft ", nu „die Entwickelung der Wissenschaft in ihrer Bewegung zur Religion" teekent (p. 38 v.v.); voor de hand

slechts lag het gevaar hierbij

synthese van Philosophie en Theologie digheid der Theologie te na

Lange

onderscheidt

slechts twee

de didactische Theologie

onderdeden des 3

.

i.

:

Reiches

kwam.

,

en

uit te

feit

om zoodoende bij komen

eene

die de zelfstan-

,

In zijn laatste of speciale deel

hoofdgroepen

splitst hij

,

de historische en

de historische groep

in drie

Geschichte der Heilsoffenbarung zur Grundlegung

Gottes;

2.

die

Urkunde der Heilsoffenbarung, en

die Kirchengeschichte. Zijn bedoeling

meene

,

hiermede

is

,

om

het alge-

van een Heilsopenbaring en het daaruit voortgekomen

„Reich Gottes

",

als

grondslag voor het optreden der Kerk te gewin-

nen; en dus niet in algemeene anthropologische gegevens maar in ,

theologische feiten het £0$ pot xov qa te hebben voor zijn historische

Theologie. Toch schuilt hierin zeltbedrog. Immers noch van een concrete Heilsopenbaring, noch'van een „Reich Gottes " weet ik iets, tenzij

eerst

de H. Schrift opgeslagen en het optreden der Kerk

waargenomen freilich

zij.

Hij erkent dan ook zelf:

die

Rede

(p.

82).

sein,

Natuurlijk

niet,

dieser Stelle

maar dan wordt het ook

postulaat zonder inhoud, en uit

„An

kann

von einem entwickelten Begriff der Heilsoffenbarung wie dieselbe in der Dogmatik zur Sprache kommt"

noch nicht

is

zelfs dit

de Schriftuurlijke Hamartologie.

niets

dan een

postulaat eerst te verkrijgen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 412

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's