GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 385

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 385

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

Het

weten

eigenlijk

ook

dan

is

VON SCHELLING.

diesem Ganzen

in

ist

Wissen und jede besondere Wissen-

Urwissen bezieht, de Theologie

,

als

organischer Theil begriffen; und alles

ist

viele Mittelglieder

ich

es ist

Met

,

begint dan ook zijn negende „Vorlesung

hij

schwer finde von weil

es,

217).

(p.

dusver beoefend was kon Schelling daarom

gelijk ze

met de krasse verklaring:

Ueber das Studium der Theologie" so

es

hindurch, sich auf diesem

ohne Realitat und Bedeutung"

geen vrede hebben, en

Wenn

und sey

nicht mittelbar oder unmittelbar,

das

auch durch noch so

reden,

„Urwissen", en wat

alleen het

ons bieden heeft alleen waarde, in

217). „Alles einzelne

(p.

Wissen daher,

,,

377

het in zijn „Totalitat ein Abbild dieses ewigen Wissens

zooverre

schaft

§ 117.

III.

wetenschappen

de bijzondere

sey"

Hfst.

2.

ich

die

dem Studium

der Theologie zu

Erkenntnissart

und den ganzen

Standpunkt aus welchem ihre Wahrheiten gefasst seyn wollen als und vergessen achten muss. Die sammtlichen Lehren ,

verloren

Wissenschaft

dieser

sowohl

behauptet

verstanden

empirisch

sind

werden.

als bestritten

und

und Bedeutung"

wil

Hij

296).

und

als

solche

verlieren durchaus allen Sinn

sind sie überall nicht einheimisch (p.

,

Auf diesem Bodem aber

dan ook

niets,

noch van de

orthodox-dogmatische, noch van de rationalistisch-frivole noch van ,

de moralistische opvatting van Kant weten, maar eischt dat

in

het

Christendom een verschijningsvorm gezien worde van de absolute idee,

gelijk

oneindige in staat

ze

haar

uit

realiteit

eindige

phaenomenaliteit in haar eigen

Alleen

terugkeert.

de Theologie tot haar recht

Organ der Theologie

ist

als

Zoo moet dus

is

die Philosophie, worin die höchsten Ideën

von dem göttlichen Wesen Geschichte

te

daarom doen komen. „Das wahre

de Philosophie

,

der Natur

als

dem Werkzeug, und

der Offenbarung Gottes obiectiv werden"

(p.

der

299).

nog heerschende „ Exoterische und buchstabliche Christenthum das Esoterische und Geistige an seine Stelle treten lassen" (p. 304). Voor het oude Christendom moet het thans

een nieuw in de plaats treden treten,

und, von seiner Hülle

:

Das Esoterische muss

also hervor

befreit, für sich leuchten.

Der ewig

lebendige Geist aller Bildung und Erschaffung wird es in neuen und

Empirisme en Naturalisme

dauerenden Formen kleiden"

(p. 305).

moeten terugwijken „ und

Wiedergeburt des esoterischen Chris-

die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 385

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's