Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 436
Deel een. Inleidend deel
","
Afd.
428
,,
Hfst.
2.
III.
KaHLER.
§ 133.
persönliche Wechselbeziehung mit Gott". Dientengevolge bestaat
methode der Theologie daarin, dat constateert, maar voorts komt tot een de
„das Geschichtliche
zij ,,
eigenartige
Zusammen-
schau des Geschichtlichen mit den Thatsachen des darauf bezogenen
Lebens"
inneren
ervaring laatste
grond
Hiervoor nu
11).
(p.
God door
Christus
gecontroleerd
door
geloof in
haar
verleent
is
een persoonlijk, levend
onmisbaar, en tegelijk moet deze aan de Kerk. Eerst
aansluiting
dus het geloof Dit bepleit Kahler
blijft
%
achter het geheel der openbaringsfeiten
,,
eine
welche über ihre Geschichtlichkeit ausgeht"
Toch zou
weten
blijven.
gelijke
wijze
dit
weten
op
,
nog
zich zelf,
voege, dat
is
liegt
Deze waardij
17).
het geloof hier een
slechts een persoonlijk
Zoodra echter het geloof van velen de waardij op en
afmeet,
nu
in
formule brengt, geeft eerst deze
formule den eigenlijken inhoud aan van wat sich
in dezer
(p.
,
weten.
eigenlijke
".
Wert derselben
nu kan alleen het geloof afwegen en inzooverre
dit
De
„ Allgemeingiltigkeit
die
men
weet.
,,
Somit wird
der gemeinsame Inhalt des gleichartigen Glaubens auf einen
Ausdruck bringen
men, und der
lassen, in
welchem
die
Glaubenden zusammenstim-
für sie allgemein giltig, also ein
Wissen ist"
(p. 18),
wordt dan tevens de gedeeltelijke gebondenheid van
en hierdoor
de Theologie aan de Kerk bepaald.
En wat
de verhouding tot de
Philosophie betreft „ besitzt zwar die Theologie an der Philosophie eine
unentbehrliche Hilfswissenschaft
zu Gunsten der Philosophie ab zu
ist
,
zu empfangen, ohne ihr auch zu geben "
Kahler aan
sluit zich bij
(p. 24),
maar ook
,,
die
aber nicht in der Lage
danken oder von derselben (p.
bloss
41). "
gewöhnliche Vertheilung der Theologie
hij legt er
nadruk op dat deze ,
niet formeel
mag
worden opgevat. Hij spreekt daarom niet van exegetische vakken, maar van Schriftknnde niet van historische vakken maar van Kir,
,
cheukunde, niet van systematische vakken liche
,
maar van
DurcJigestaltang der Christlichen LeJire von
fassenden
Bekenntnisse
aus
(p.
Theologie. Hij gaat hierbij uit
Deze vordert
29),
van de
allereerst „ Schriftkunde
„ allgemeingiltige
en eindelijk ,,
",
,,
Wissenschaft-
dem zusammenvan practische
Urchristliche Bekenntniss
".
en daarna de kennis van de
Inhalt der Christlichen Lehre".
Maar ook moet
de Theologie „wissenschaftliche Selbsterkenntniss der Kirche sein
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's