GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 392

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 392

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

384

wel

en zulks

Hfst.

HEGEL.

zum

Staat",

(p.

Het spreekt wel vanzelf dat

216).

standpunt geen onderscheid zag tusschen Philosophie

dit

en Theologie. „Philosophie

ist

ein

Versuch das Rathsel der Welt

272), en al geeft hij toe, dat er in de Philosophie

zu

lösen "

in

engeren zin

de

Theologie

(p.

analyseerende

een

ook

als

;

van de Philosophie;

,

drijft

Toch bevreemde

hem

is

,

die

vreemd

is

aan

ist

is

Schelling's identiteitsbeginsel

„Wissenschaft

Philosophie

Philosophie;

reflectie

dat de Theologie slechts een onderdeel

toch

tot de krasse uitspraak: ist

§ I20.

verband met „der Europaische Staatsgeschichte

in

und Staatswissenschaft " Erhardt op

III.

Glieder unter sich und der Kirche

der

Verhaltnisse

2.

Geschichte; Geschichte

ist

Theologie"

(p.

277).

het niet, dat uit de ééne school van Schelling

twee zulke uiteenloopende beschouwingen over de Theologie voort-

kwamen. Het

lag toch in den aard der zaak, dat de identiekver-

klaring van de idee en de realiteit

van de Christelijke

historisch-positieve

idee te laten spelen

spoor,

al

,

gelijk

om

zoowel veroorloofde

Daub deed

,

religie

als

al

in het

den gloed der

om, op Erhardt's voet-

het positieve uit de Christelijke religie op te smelten in

de ideènwereld.

Daub wierd door

zijn

vromen

zin

teruggeleid

naar het standpunt der middeneeuwsche mystieken, Erhardt werd

de voorlooper van de

Hoe hoog

waarmee

bezieling

naar het

zijn tijd

of zijn

latere apostelen der „Religions wissenschaft".

Schelling's invloed

principieel

de

hij

rijk

dan ook

te

waardeeren

zij

,

om de

verdorde en versteende Theologie van

der ideën terugriep toch kan het niet anders ,

opheffen van de tegenstelling tusschen de idee

en haar realiseering moest eenerzijds tot valsch mysticisme leiden

en anderzijds de Theologie omzetten die

in

een speculatieve philosophie,

voor de transcendentie en alzoo voor het Theïsme geen plaats

§ 120. G.

W. F. Hegel.

De dweepende

liefde

voor de

gaande weerzin tegen het Begrip,

Idee

en de

daarmee gepaard

die heel Schelling's philosophie

beheerscht, en ten slotte op een heimwee naar het

„Unbewusste"

moest uitloopen, dreigde aan de speculatieve Theologie heid van

lijn

liet.

alle vast-

en daarmee elke grijpbaarheid en zekerheid te rooven.

Uit reactie tegen deze bedenkelijke neiging moest deze Theologie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 392

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's