GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 70

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

62

Hfst.

2.

de vraag, of het wel goed in

is

dit

de heilige wetenschap over

Zacharias

Luc.

in

I

Ambrosius.

§ 40.

III.

te

woord

brengen, en

23 evenzoo van de

:

de scholen ook

officia uit

antwoordt, dat

hij

van het Priester-

officia

ambt spreekt, zoodat dit denkbeeld aan de Philosophie en aan de en om de eenheid tusschen beiden aan te toonen Schrift gemeen is ;

voegt

er

hij

dan

„Nee

bij:

quandoquidem

ratio ipsa abhorret,

officium ab efficie?ido dictum putamus, quasi efficium; sed propter

decorem sermonis una immutata

Nu

men

late

wat het

is,

nuncupari, vel

officium

agas, quae nulli officiant, prosint omnibus."

ea

ut

certe

littera

26).

het gemaniereerde in deze bewijsvoering voor

vrij

maar

er blijkt

dan toch

hoe ook Ambrosius nog

uit,

den samenhang tusschen de bestaande en de nieuwe, theologische, wetenschap

En in §13 van

en hoe

handhaaft,

de tweede plaats

hij

de rede beider band zoekt.

in

er op gewezen, hoe

zij

Ambrosius

in

het 2 boek de sapie?itia hoog verheft. Gansch verwonnoemt hij de schoonheid der sapientia, en gaat dan dus voort: „Est enim haec speciosior Sole et super onnium stellarum dispoderlijk

sitione

luci

comparata invenitur

Lucem enim hanc

prior.

nox, sapientiam autem non vincit malitia." Zij dus dat sapientia

bij

Ambrosius meer prudentia dan

zoo blijkt toch ook hij

uit

thema behandelt, dat

dit

toegegeven

al

scientia bedoelt,

het verband met den consiliarius rijpe ontwikkeling

ons volgens Ambrosius onmisbaar

is

;

suscipit

,

waarin

van ons bewustzijn

en evenzoo dat

hij die rijpe

ontwikkeling van ons bewustzijn zich nooit afgescheiden denkt van den persoonlijken hij

wasdom

dan ook gedurig

in Christus.

definitie

der histitia,

komt, en

zegt:

als

b.

bestond

apud nos

iustitiae

formam,

ze

1

§ 131,

Filii

tegen de

hij

het nemini nocere

in

quis

enim

noceat,

euangelii auctoritate vacuatur. Vult

nobis spiritus

placita der hei-

waar

quod putant philosophi

excluditur. Dicunt

ut nemini

de

Schrift over

in lib.

v.

„Prius ipsum,

munus, quod

met de

critiek

densche wijsgeeren. Zoo

Hiermee overeenkomstig oefent

illi,

nisi

,

op-

iustitiae

eam primam

esse

lacessitur iniuria;

enim Scriptura

,

ut

sit in

hominis qui venit conferre gratiam non inferre ,

,

iniuriam."

Waarbij

ten slotte

nog

den samenhang tusschen het ware logie

zij

in

opgemerkt, dat Ambrosius de Philosophie en

reeds niet meer in den Logos zoekt,

maar

in

de Theo-

daaruit verklaart

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's