Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 95
Deel een. Inleidend deel
Afd.
dat
hij
het
e
4
Hfst.
2.
III.
de Schrift uitsluitend
boek
zijner
der Schrift, noch
met de Rede
moet
bij
wezen in
om
te
Al wat
Ylftïv
,
tv\v
ons hiervan biedt
geen valsche munt
Maar overigens
het beeld
is
te laten
Gods
staat de openbaring
Na
Schrift.
hoede
zijn
de handen
in
beneden die der
slechts gradueel
in
sTsiTx
"ès
xxi
aldus voort: Kxi
hij iïtx
en voor zoover
hij
iïix
vóftou xx) 7rpo(p^Taiv
toü (zovoyevoïx; xvróv vhv
sxutoÏ) iCpxvépooas yvuviv (p.
man van wetenschap
optreedt,
is hij
123). in
.
xxrx to
.
Voor zoover
hij
sCpixrbv
dus
is
zijn theologie
Een poging
althans
om
encyclopaedisch het dualisme tusschen
de profane en heilige studiën
Vincentius Bellovacensis geleerde toch
,
Schrift,
vlechten.
te (f
1
boven 264 ?)
komen
te
is
,
het eerst door
gewaagd. Deze geheimzinnige
omtrent wiens levensbijzonderheden men nog geheel
in het onzekere verkeert,
deed de machtige greep,
Kerk en wereld, Speculum noemde
theologie hij zijn
en
om
philosophie
natuur en
dooreen
reuzen werk, dat ongeveer
te
vijftig
octavodeelen zou beslaan, zoo het in ons formaat gedrukt
kleine
en
;
drukt,
in dit
waarmee
culum toch
woord „ Specalum hij
noemt
" ligt de eenheid
et invisibili
futura
moest dus
vangen bij
ab
sunt ...
;
initio
in
van
blik uitge-
het geheel der bestaande dingen overziet. Spehij
het,
,,
quod quidquid seu speculatione aut
admiratione vel imitatione dignum est, ex his quae
nen
nog
drijft.
Vincentius Bellovacensis.
§ 50.
is
als
formeelen zin nog rationalist;
theoloog wordt,
feitelijk
.
een oliedrop, die onvermengd op de wateren onzer kennisse
wierd
de
toch ge-
hebben op de ingeschapen Godskennisse en de openbaring
de schepselen, gaat
TTpórspov
hij
verband
in
de Schrift enkel echte munt vindt, en daar-
in
zich
283).
(p.
hem
natuur
zich over het gezag
verband met dat der Kerk, noch
uitlaat.
87
het einde van
de lezing der heidensche philosophen altoos op
zijn,
stoppen
medium gratiae aan
als
Dogmatiek behandelt, en
in
van een bankier, die entegen
VINCENTIUS BELLOVACENSIS.
§ 50.
in
mundo
visibili
usque ad finem facta vel dicta sunt sive adhuc
uno hoc breviter continentur." Zijn Speculum
een spiegel
zijn
en in dien spiegel
zal
het licht dat van de
waarin de imago mundi wierd opge-
men
Kerk
de triomf van de Christelijke
dit
wereldbeeld bewonderen kun-
uitstraalt.
religie
Bij Vincentius
namelijk
over het Paganisme
in die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's