GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 282

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 282

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

274

Hfst.

2.

III.

§ 90. ERNESTI.

dan bestaat er tusschen andere schriften en

„In

verschil:

vel

si

vulgatis

imbecillitas

non

divinis, si

libris

humani

notionibus, ingenii

sine bonis libris, correctio

facile,

S. Scriptura dit

et rationis

clare adversatur, conciliatio quaerenda,

historiae

sin

;

hominum

de

repugnat, agnoscitur

res et ratio

vitium scripturae vel error scriptoris; in

consentit

nee

humanis

libris

tentanda"

14).

(p.

Wel moet

meer gewicht gehecht aan de grammaticae dan aan de dogmaticae rationes scripti

maar toch mag nimmer vergeten „ quoniam libri iris êsoxvevgon; veram dictorum repugnantiam

;

sunt a

non posse "

esse

15);

(p.

nam homines

iis

possunt negligentia aut

ponere quae consilio non conveniunt Spiritus Sanctus nullo

inscritia

,

modo". Hierin hij

sacri in

,

hij

blijft

zich echter niet gelijk,

ook het recht der coniecturaalcritiek toe

tolerata

usurpata est, quae libros e

et

conjecturalis nititur"

quae ingenii

,

(p.

,

elk

ander boek geldt.

pretationi,

qui

Nee solum

ea xphig

emendat, sed etiam

ook op de analogia

hij

deze in geen anderen zin op

legt

hij

geeft

et doctrinae inprimisque analogiae

196); en hoeveel nadruk

toch vat

:

libris

want elders

,

ope fidei

dan waarin ze van

„Commune etiam humanorum librorum inter-

omnes

interpretandi sunt non

modo

universi, sed

etiam in singulis locis, ad avuhoyioiv eius doctrinae, ad quam pertinent " (p. 54). Van allegorieën wil Ernesti dan ook niets hooren,

en

een sensus typicus laat

zelve

hierop

servatief

gische

veile in

hoc genere non debemus"

standpunt aanbelangt, waaruit

zijn

blijkt,

10).

(p.

hoe

Dit

hij, con-

van neiging, toch principieel de exegese van de Theolo-

naar de Litterarische faculteit

verdrong

daar toe, waar de Schrift

wijst: „Ipsius Spiritus S. iudicio patafit, ultra cuius

admonitum sapere voor wat

slechts

hij

Ernesti

in

liet

verhuizen.

En wat

den Theoloog.

zijn

De

Philoloog

encyclopaedisch

oordeel over het verband der Exegese met de andere wetenschappen

aangaat, zoo

zij

het genoeg te verwijzen naar zijn Caput X, handelende

de usum disciplinaru , waarin kennis van de Linguae

de Rhetorica

,

van

de

,

hij

voor goede exegese achtereenvolgens

van de Grammatica, van de Critica, van Philosophia,

van de Historie

Antiquiteiten

en

hierbij echter

handhaaft Ernesti

sophisch

karakter.

Aldus toch

van de Geographia

als

,

van de

onmisbaar verklaart.

zijn

meer philologisch dan

laat

hij

zich over

Ook

philo-

de philosophie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 282

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's