GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 257

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 257

Deel een. Inleidend deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

Hfst.

2.

§ 86.

III.

maar onder kerkrecht worden

JOACHIM LANGE.

alleen verstaan de kerkelijke veror-

men

deningen die gelden voor de Kerk, waarin

summa

dare"

dicendi

van

het vermijden

quentia bestaat veeleer in

simplicitate

249

dient, en de elo-

alle

eloquentie

om

ad captum auditorum sese accomo-

,

35).

(p.

Opmerkelijk

daarentegen

is

wat

Lysius van de Studio,

sophica zegt. Hij stelt hier namelijk de

Chokma

PJiilo-

als Bijbelsche philo-

sophie tegen de Philosophie der wijsgeeren, gelijk Cicero die resu-

meert over

quantum

,

en zegt dan

:

„ tantum distare Ciceronem a Salomone,

emenso

qui somnians se ad certamen accingit, ab eo qui

curriculo

trophaeum

nianam

a

abstulit, et

tantum

differre

Philosophiam Cicero-

Salomonea quantum larva a homine"

De

30).

(p.

hei-

densche wijsbegeerte kent alleen den natuurlijken mensch begrijpt ,

het hoogste goed

deze Philosophie

dan ook

is

met haar gerekend

en kiest averechtsche middelen. Alles in

niet,

,

als

ook

y.evoXoy'ix zij

,

juiste

afbakening der grenzen

clopaedische voorstelling geen

in

zooverre

aandringt op zelfkennis

om

volmaaktheid, en zoekt naar middelen

Van

en slechts

is

sprake.

,

mag

dringt naar

daartoe te geraken

(p. 31).

alzoo in geheel deze Ency-

Ze wordt beheerscht door

de studie der eeuwen die vooraf-

een ver gedreven miskenning van

gingen en trekt zich wel schijnbaar geheel binnen de H. Schrift terug ,

maar om toch ook deze H. jectieve bevinding.

toch

is

hij

Schrift

weer

Al bedoelde dus Spener

op sub-

te laten rusten

niet mysticist te

door behoefte aan een ander

5o'<?

(tot

worden

,

tov 9w dan de

orthodoxie bood, zijns ondanks naar het mysticisme heengedron-

gen

;

het verdriet, dat hij van de straks sectarische collegia pietatis

beleefde was uitvloeisel van zijn eigen beginsel; en zijn Theologie als habitus

die

haar onvergankelijk recht behield, maar

plina los bij deze habitus

bijkwam kon ,

wetenschap reageeren zonder ooit ,

te

zelf

als disci-

slechts tegen de theologische

een wetenschappelijk karakter

kunnen aannemen. § 86.

Joachim Lange.

JOACHIM Lange hij,

verdient

daarom

afzonderlijke vermelding

,

omdat

hoezeer geheel het piëtistische standpunt met Spener, Breit-

haupt, Lysius, Francke en anderen deelende, er toch meer op

uit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 257

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's