Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 287
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst.
2.
III.
BAHRDT.
§ 92.
279
aut studia atque instituta Christianis eo tempore colligendis et confirmandis aptissima, quae ad nos non
omnino cuncta traduci poseundem in docendo modum adhibere atque ad nostros homines eandem èvvoiav consuetudinem transferre hodie oporteret" sunt, quasi
In verband hiermee
53).
(p.
sophie
,
aan de hand
om
doen,
dienst
ons
complexam, quae et
faciat"
(II
meer een
vak
tijd
hanc esse longe utilissimam
hominum
ad liberalem mentis humanae conforma-
frugiferum
Zoo
23).
p.
thetisch
voor onzen eigen
leerwijze
dicere,
historie der Philo-
contiuna studia eruditiorum
et
et ipsa
eligendum
tionem
de
„Ausim
te geven.
partems, longa
historiae
moet dan ook de
dat de Christelijke waarheid systema-
is,
maar een
de dogmatiek voor Semler niet
dat
zelfs
modum, non parum
disciplinae
is
„ad
omnes Christianos, sed ad illorum classem atque ordinem,
qui
tisch uiteenzet,
Christianae
religionis eligi
solent"
(II
intellectualisme,
dien
vorm van
p.
dat
historische studie, die niet gericht
atque adiutores
ministri 75).
Het
ad
alios
homines
dus metterdaad het individueele
is
met Semler aan het woord komt, en wel
intellectueele aristocratie
die zich als
,
in
voogd over
de leeken opwerpt, en door accommodatie hun gevoeligheid spaart.
De
historische
studie
bij
is
hem
alzoo tendenz-historie geworden
moet dienst doen, om op willekeurige wijze te bepalen wat wezen en wat vorm is, en beide: de bepaling van het wezen des en
Christendoms en de keuze van den vorm de individueele ratio over te § 92.
geheel ter beslissing aan
laten.
Kari Friederich Bahrdt.
Dat Semler optrad,
,
is
ten slotte
in
1780 nog
verklaren
te
won van de
listisch stelsel leidde.
uit
als
apologeet voor het Christendom
zijn
persoonlijke vroomheid, die het
consequentiën
,
waartoe
zijn critisch-rationa-
Zijn fout was juist, dat zijn geestelijk motief
en zijn intellectueele ontwikkeling onverzoend naast elkander stonden,
en deze halfheid verklaart het volkomen, hoe doxie te
lijf
ging
in
elk
edel
heilig
eerst de ortho-
naam der wetenschap, en na 1780
Wolfenbutler fragmenten,
wat hem
hij
Basedow en Bahrdt
was gebleven
hart Semler's
te
verweren.
En
bestrijding van den
,,
tegen de
te velde trok,
toch
om
mag hoe warm ,
theologischen Wild-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's