GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 393

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 393

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

dus

Hfst.

2.

III.

HEGEL.

§ I20.

385

een volgend stadium zich wel aan Hegel vastklampen

in

met Schelling op

tegenstelling

,

wiens

juist daarin wortelt,

dat

de Idee geen rust gunt, eer ze door het begrip haar

aan

Hegel

punt

dit

heldere openbaring in het denken gevonden heeft. Rosenkranz, en

Noack

ten deele

,

schreven

hun Theologische Ency-

in die richting

clopaedién; Rosenkranz als van Hegel geheel afhankelijk discipel,

Noack

als vrijer

geestverwant.

ting van de Theologie

dat

de

und

bemerken dagegen von

als

Religion

der Theologie, in de

als obiect

freilich

;

kommt dann

Menschen hinzu,

die

,

doch

als

Obiect

auch die Bezie-

diess scheint

nach

mehr von der Religion Es wird nur gefordert, der Mensch soll

dass die neuere Theologie

Gott.

haben; diess gesetzt,

gleichgültig (

,

Vorstellung nicht wesentlich dazu gehörig; und wir

gewöhnlicher

handelt

vor uns

für sich

hung Gottes auf

zelven

tegen het valsche subiectivisme,

Lehre von Gott haben wir Gott

plaats schuift. „ In der

schlechthin

Kenmerkend nu voor HegEl's opvat-

zijn protest

God

voor

religie

is

die

ist

ob man

Hauptsache, und es wird sogar

von

als

Gott etwas wisse oder nicht"

Vorlesungen über die PhiL der Religion. Gesammt-Ausgabe, Berlin

Tegen deze poging nu om God buiten ons denken hij in verzet. Wel komt de religie subiectief, te sluiten, buiten het denken om, op, en is de ons aangeboren neiging, om „ sich vom Nichtigen zu befreien und sich zu sichselbst zu erheben, zu sich in seiner Wahrhaftigkeit, und diese Erhebung ist das Her1832. XI. B. p. 59).

,

komt

vorgehen der Religion" der

nooit buiten

religie

(p.

maar

61);

het denken

dit

sluiten

(p.

für

Wissen" stelling

op

(p.

gissing

sich

Reeds zonder meer

62).

is

ist

overmits

(p.

daarom „Religion das religie tot

Gott das

substantielle

volkomen zelfbewustzijn

„Glauben ünd Wissen" staan daarom

63).

,,

,

61), en eerst langs de scala van het gevoel, de voor-

en het denken klimt de

en

,

und das Denken das an Allgemeine zu seinem Gegenstand hat und macht"

an und für sich schlechthin Allgemeine

und

kan daarom het voorwerp

zekerheid

tegenover elkander; slechts

is

allerminst als

het gelooven

een andere vorm van het weten dan verkregen wordt door ,

en dialectiek

,

en kan alleen

in

reflectie

dezen laatsten vorm de noodwendig-

heid ook van de religie en haar obiect gekend te worden. (Glauben

und Wissen.

I.

Band,

p.

1).

Dit obiectieve element der religie nu 25

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 393

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's