Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 355
Deel een. Inleidend deel
" ,;
Afd.
mithin
Wat nu
en
34, 35).
Theologie op den voorgrond
;
laat
de
Dogmatiek haar systematische beteekenis
maar om de Philosophie, Dogmatiek weer binnen
den aanvang afsneed,
die hij bij
te laten
in zijn
en aldus ten slotte geheel het spe-
karakter der Openbaring te laten ondermijnen. Zijn Historische
Theologie
aan Schl. ontleend
die
is
,
en de H. Schrift onder het
voor de kennis van den geest der Kerk ,, oorkonde
van
begrip
brengt; en haar alzoo haar eigenlijke waardij als Zijn Biblische Theologie splitst
en
en Statistiek; een
deelt hij in Bibliologie, Ecclesiologie
coördinatie
de
de
gaan van algemeen wijsgeerige beginselen
te
uit
aan
hergeeft
deel;
hij
dan de Systematische
en besluit met de Practische Theologie. Hij weigert dus
;
met Schl.
cifiek
347
systeem van de Theologie aangaat, plaatst
zijn
Historische
volgen
§ 108. pelt.
III.
Wissenschaft im eigentlichen und strengsten Sinne ge-
als
stalten lassen" (p.
om
Hfst.
2.
hij
dan
in
Woord Gods
onder deze technische vakken verstaat
Critica en de
Hermeneutica
;
rooft.
een technisch en materieel
de Canonica,
hij
terwijl zijn materiëele deel de ge-
schiedenis van de archaeologie buitensluit, en alleen de Theologia Biblica
Oud
van
de Kerkhistorie
,
en Nieuw Testament behandelt. Hierop volgt dan die de
Culturgeschichte der
Dogmageschiedenis
Kerk
,
de Archaeologie en de
bevat; terwijl de Statistica den actueelen
toestand beschrijft. Hoezeer nu Pelt in dit verband ook de begrippen
van Göttliche Offenbarung
,
Theopneustie
Heilige Schrift en
,
Canon
hebben toch de Canonische Schriften voor hem geen
vasthoudt,
hoogere beteekenis
,
dan dat de
haar „Vorausbildung im
Volke
Kerk
Christelijke
,
in
verband met
Israël", in deze Geschriften haar
om
eigen oorspronkelijk bewustzijn, en alzoo haar levensnorma, blijven
wat ze was, gedeponeerd
lijke studie
op
waardij heeft
blijft onbeslist.
TJieologie de aansluiting zijn
heeft.
zijn Islamitisch terrein
De Mohammedaan kan
soortge-
maken en de vraag, wat
reëele
,
Dit nu noopt Pelt
te
om in zijn Systematische
aan de waarheid te zoeken. Hij deelt daartoe
Systematische Theologie
in drie deelen:
Fundamentale Theologie,
Thetische Theologie en Philosophie des Christenthums. In zijn Fun-
damentale
Theologie
Christendom
,
wil
hij
uit
den Christelijken inhoud van het
die de Historische Theologie heeft leeren
eerst „das Wesen des Christenthums entwickelen,
kennen
als die
,
aller-
Grundslage
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's