GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 307

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 307

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

— Afd.

Hfst.

2.

III.

§ 97.

KLEUKER.

299

zeggen, welke de leer van Jezus en zijne apostelen was; terwijl de

Symboliek hem meer een historische gezegde wetenschap

En wat

is.

deze had

aanbelangt,

clopaedie der Theologie

angewandte Theologie " 604)

opgenomen, doch in

maar twintig jaren

;

hoofdwerk nog

in zijn

hij

en

rekent

dan

heeten

vakken"

„Anhang

een

een paar bladzijden afgedaan

titel als

,,

(p.

über

593

Grundzüge der

integreerend deel

Practische Theologie " (p. 292), waartoe hij

,,

de Homiletiek

als

eigenlijk

de Ency-

niet in

later treden ze in zijn

Theologischen Encyclopaedie " onder eigen op,

dan een

liefhebberij

ten slotte de „Practische

,

de Catechetiek en

de

Pastoraal

zonder

,

dat er van Kerkrecht sprake komt.

In

het jaar 1800 verscheen het eerste deel van

RICH Kleuker's te

K'leuker.

Joh. Friedr.

§ 97.

Hamburg

Grundriss

einer

JoHANN Fried-

Encyclopaedie

der

Theologie,

Friedrich Perthes, reeds in 1801 door het tweede

bij

of laatste deel gevolgd. Kleuker behoort, evenals Tittmann

en Standlin

tot die latere Supranaturalisten

,

,

Bertholdt

,

door de Kanti-

die

aansche philosophie naar den positieven kant waren gedrongen. Hij

komt dan ook op tegen de methode, om de vak

al

meer voor de bestanddeelen

te schuiven.

derbliche

„Auch

in

Methode

aufgekommen,

van het vak

zelve

der Theologie

in

de plaats

mehrere Jahren

ist seit

wonach

nicht sowohl in einer positiven Manier die

geschiedenis van het

mann

die

die ver-

Anfanger

Elemente der Wissenschaf-

ihnen vielmehr die Geschichte der verschiedensten

ten

lehrt,

und

züfalligsten

als

Meinungen vorerzahlt, welches man einen

schen Vortrag nennt

''

(I,

Vorrede

p.

histori-

XVIII). Kleuker streeft er dan

ook naar, voor de Theologie, zoo goed, zoo kwaad het gaat, een zelfstandige

positie

onder Theologie

was

Menschen

auf sich

und

als

,,

die

von

ihrer

den erkennen können

wahren Religion die

standpunt

Wesen

,

Hij verstaat daarbij

von

,

oder dasjenige

Gott

in

Beziehung

eigenen höhern Bestimmung aus Grim-

die zur Befriedigung des Bedürfnisses einer

für sie zureichend sind "

Schleiermacher

gieuse

,

te vinden.

Wissenschaft der Religion

vernünftige

als

,

wetenschap

profeteert.

aanstonds,

Toch als

hij

(I.

p. 3);

eene definitie

verlaat hij dit subiectief-reli-

op de Theologia Christiana

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 307

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's