GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 200

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 200

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

192

Hfst.

2.

III.

ZACHARIAS URSINUS.

§ 75.

gewezen zij, die tot dat ook nog op ZACHARIAS URSINUS (1 534 1 586) op zekere hoogte gelden mag als representant van de eenigszins afwijkende Gereformeerde type, die aanvankelijk in Duitschland aan

woord kwam. Ursinus

het

duidelijkst

het

in

zijn

wezen der Theologie

Prolegomena

Religionis

in

Tom.

Oper. Theol. Heidelb. 161 2.

(Ed.

Catechesis

Christianae

heeft zich over het

uitgesproken

1.

p. 47) en in zijn Locus primus van de Loei Theologici traditi in Academici Heidelb. (ib. Tom. 1 p. 427 sqq.). Voor hem is de

nader

doctrina,

wezenlijk

Theologie

omschreven

Deo

integra et incorrupta Legis et Euangelii de vero

operibus

tate,

prophetarum divinis et

per

,

colligit

et

cultu

,

a

Deo

apostolorum

et

quam

,

et

patefacta,

als

,,

euisque volun-

comprehensa

et

ecclesiam in genere

confirmata miraculis ac testimoniis

humano, a qua

hac

in

et in futura

47 V Dientengevolge staat deze doctrina derwijs dat ze

antithetisch tegen het zinnen en denken der wereld over stelt

Een klove die

libris

Spiritus sanctus est efficax in cordibus electorum

vita celebretur" (p.

een klove

doctrina

,

Kerk en hen die buiten de Kerk staan. te dempen, „nam vult Deus (p. 47). Zoo staat dan deze doctrina tegen

tusschen de

men

hanc separationem

mag pogen

niet fieri "

de beuzelingen der valsche godsdiensten over, „quae ab hominibus Diaboli

instinctu

valsche

sunt excogitatae"

(p.

Ook

48).

godsdiensten nog ten deele een stuk der

snijden ze toch de eerste Tafel der geestelijke

Wet

beduidenis der tweede Tafel,

toch waar deze

Wet handhaven

verstaan niets van de

af,

en hebben wat ze van

deze laatste nog bijhielden op ergerlijke wijze verminkt. Met deze

„valsche godsdiensten "

worden

bestaan

het

mag

echter de Philosophie niet op één

van eene vera philosophia, die wel veelszins van de

doctrina ecclesiae verschilt, „sed nee pugnat

cium

,

deeren

ut aliarum sectarum falsae doctrinae" als

hominum

„veritas et in

,

cum en

ea nee est mendais

veeleer te waar-

quidem quasi radius sapientiae Dei mentibus ,

creatione impressus". Hoezeer elk goed Christen zich

dus van de studie dezer valsche godsdiensten hebbe is

lijn

gesteld. „Philosophiae diversa est ratio". Hij erkent namelijk

de studie der Philosophie

te

onthouden

zeer aan te raden, mits slechts het

onderscheid tusschen de Doctrina Christiana en de Doctrina Philosophiae niet worde voorbijgezien.

Een onderscheid,

dat volgens

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 200

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's