GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 140

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 140

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

132

2.

Hfst.

§ 64.

III.

ERASMUS.

der Scholastieken zou gewraakt hebben. Daartoe gewaagt

met

eeuw,

wier

vraagt

hij

,

Quo

„Qualem", zoo

gebleken was.

„in scolis discebant doctrinam, qui ad ecclesias erudien-

adeo contortam posset

hem

onprofijtelijkheid

comparabant ?

se

toorn

zijn

de dorre splinterigheden der Scholastieken van de i6 de

zich tegen

das

vaak

hij te

Thomas van Aquino. Veelmeer keerde

van

lof

,

ipse

,

,

densiores

illic

,

meram

sinuosam

,

fuisse sophisticen

ofïundebat

;

perplexam ut merito

quaedam arcanae magiae

Theologia

scolastica

quisque

Scis

implicitam

tenebras

,

quo

sed dici

species?

se et alios

importunis aenigmatibus magis fatigabat, eo maiorem acuminis ac

palmam " (Resp. ad Sadol. ap. Ed. Corp. Reform. Noch de Humanist is bij Calvijn in den Christen, in den Humanist ondergegaan maar als Christe-

doctrinae referebat

XXXIII.

p.

396.)

noch de Christen

,

theoloog gebruikt

lijk

de humanistische studiën

hij

en vindt er

,

eenerzijds een middel tot algemeene ontwikkeling in, en anderzijds

om met hoop

een instrument,

op goed gevolg de studie der Schrift

tegen het gezag der Scholastieken en der 64.

Kerk over

te stellen.

Erasmus.

Toch komt niet aan Calvijn, maar veelmeer aan Desiderius Erasmus de eere toe de theologische studie op dit nog onvaste pad geleid te hebben. Erasmus bezat in zijn rustig leven de kalmte, die aan Calvijn ontbrak, en kon zich daarom de weelde gunnen opzettelijk over dit formeele in

onderwerp

deed het

te handelen. Hij

twee geschriften. Het ééne was getiteld Paraclesis, id est exhortatio :

ad

Christianae Philosophiae studium

seu met/iodus compendio perveuiendi 15 16, als inleiding

in

tum

omne,

zieling

en

,

die

beide

wegslependen

in

adveram Theologiam

zijn uitgave

Frobeniüs

bij

methodologiën

op

;

en het tweede was een Ratio

het

eerst

het

met ongemeen stijl

Novum

van het

geschreven

licht

,

die beide

instrumen-

zagen.

deze

In

met warme beheeft Erasmus het

talent, zijn,

beste geleverd wat in de i6 de eeuw over dit onderwerp geschreven is.

Feitelijk

wees de nog altoos getrouwe zoon der Kerk van

hierin aan de

Rome

Kerken der Reformatie den weg, om zegevierend de te bestrijden. Hoewel hij toch de Hiërarchie als

oude Moederkerk

zoodanig onaangetast

laat,

en het Roomsche

dogma nergens

op-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's