Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 100
Deel een. Inleidend deel
3
Afd.
92
III.
DE SCHOLASTIEK.
§ 51.
voor de formeele vorming dienst doen
ze
liet
Hfst.
2.
;,
moeden
;
en had geen ver-
dat er in deze studiën ook een materieele wereldbeschouwing
,
de
tegen
antithetisch
die
school,
Wel
overstond.
Christelijke
wist men van de heidensche mythologieën en had een vaag begrip
van enkele wijsgeerige
Maar
de Metaphysica,
maar schoof beide
stelsels,
werd
heel anders
de
toen
dit
men
de
in
1
als
ongerijmd op
zij.
eeuw ook de Physica
de Ethica van Aristoteles,
en
Psychologia
e
door de Arabische geleerden en straks door rechtstreeksche
eerst
kennen
vertalingen,
leerde.
duidelijk, dat
Christen
er
Toen toch wierd het voor den genialen nog een geheel veld voor het denken
openlag, dat verwant was aan de problemen, waarvoor het Christen-
dom
bood,
oplossing
een
maar dat door
verder en dieper ontgonnen was
dusver beproefd hadden.
,
Aristoteles reeds veel
dan de Christelijke theologen het
Dit prikkelde de nieuwsgierigheid
Middeleeuwsche denkers, die
voelden
en deed met noodzakelijkheid de vraag rijzen
;
verhouding het aan het
licht
in Aristoteles
gekomen systema van
over-
;
hun meerdere
blufte de
,
in
welke
Aristoteles tot
het systema van de Christelijke religie stond. Reeds hierdoor verzich het vergezicht der studiën derwijs, dat de eigenlijke
breedde institutio
clericorum
er geheel
door
de schaduw wierd gesteld
in
en de vraag was nu niet meer, hoeveel kennis volstaan kon,
den leeraar
om
te
vormen maar hoever het onderzoek moest doordringen ,
de positie van het Christendom
denkenden geest studie
dezer
te
handhaven
absolute waarheid voor den
als
Zoo ontstond descola; en bleef de Kerk dienen, toch maakte ze de
scola al feitelijk de
wetenschappelijke geestelijken
om
los
studie
Ze dreef
uit
de
windselen
tot studie
om
van de opleiding der
de studie zelve,
uit
dorst
naar kennis en behoefte aan wetenschap. Oppositie
tegen
Aristoteles
Christen-theoloog voelde sterk,
om in
men
vreeze te koesteren. Veeleer zag
alles is het
dusver
voerde
daarbij
de theologische studie door ,
niet.
men naar den
uwe, in Aristoteles een weikomen gids
de theoloog philosoof
nog
Een
zich destijds in de Katholieke wereld te
te dringen.
,
om
stelregel:
dieper dan
Ongemerkt wierd
en waande door het gebruik van Aristoteles'
analyse zich zóó sterk in zijn Christelijke veste te kunnen maken, dat die veste onaantastbaar wierd.
Wel
verontrustte een oosrenblik het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's