GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 312

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 312

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,,

Afd.

304

(p.

3).

Zoo

2.

§ 98.

III.

zonder dat Berthold nog tot een (p. ,,

5).

Immers

Erforschung ihres Begriffes

Granze

ihrer

u.

w."

s.

6).

(p.

omvatten

wetenschappen

encyclopaedie

is

z.

i.

de

nicht

Deze encyclopaedie kan nu of

alle

en

dit

methodologie

wordt het alzoo een pleonasme te

spreken,

„weil

van

slechts het aggregaat

of zich tot ééne enkele bepalen

,

obiect

und Geistes, Umfanges und

de theologische encyclopaedie

laatste doet

dologie"

nog

Inhaltes

,

komt van haar

juist inzicht

geeft als zoodanig

hij

BERTHOLD.

ook een Encyclopaedie of Wissenschaftskunde,

er dus

is

Hfst.

om

sich

van

,,

14).

(p.

;

Bij deze speciale

vanzelve

ingesloten, en

Encyclopaedie und Metho-

die methodologische

von der Encyclopaedischen trennen lasst"

(p.

Anweisung

20); eene uit-

spraak, waarin zich zijn ongereede bepaling van het begrip Encyclopaedie

wreekt.

Encyclopaedie circulatoria "

Doch hiermee de vraag,

en

Slechts

zij

opgemerkt, dat Berthold terecht de

wetenschap formeel opvat

als

Gessner

gelijk

noemde,

het

,

uit

en er de

,,

verwijdert

21).

(p.

is

Berthold' s denkkracht ten deze dan ook uitgeput

in

hoeverre de Theologie een wetenschap

zij,

evenals elke definitie van het begrip Theologie eenvoudig

Op

materia

eenmaal springt

hij

nu

uit

blijft

uit.

deze algemeene inleiding op de Pro-

paedeutica over. Hij deelt namelijk heel zijn arbeid in vier deelen

,

die

handelen van de Propaedeutica, de Boëthetica (hulpwetenschappen), de Paedeutica en de Pragmatica. Bij de Propaedeutica bespreekt

hij

dan

achtereenvolgens breed en volledig geheel de oude en moderne philologie, de historie

(met inbegrip van die van Israël en van de Religions-

geschichte), en de Philosophie. Alleen

wat hij op blz. 279 over de verhouding tusschen de Philosophie en de Theologie zegt boezemt ,

in dit deel

die

die

belang

in.

Ten

allen tijde, zegt hij

de Philosophie verwierpen de

Theologie

glaubten,

als die

,,

kein

om

,

zijn er lieden

geweest,

de Theologie en evenzoo anderen ,

Fundament geben

besseres

können

zu

Doch

aus der Vernunft erkannte Religionslehre".

tusschen deze beide uitersten liep ook altoos een middenweg waarop ,

ook Berthold ging von

zich beweegt.

dem Grundsatze

Van

deze zienswijze nu zegt

aus,

eine jede ihr eignes Erkenntnissprinzip habe, so dass die

Theologie

auf die

Philosophie

Theologie gebaut werden

könne,

hij

:

,,Sie

dass Theologie und Philosophie

noch

also wieder

die Philosophie auf die

sondern dass beide

als coördi-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 312

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's