GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 246

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 246

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,:

Afd.

238

Hfst.

2.

§ 83. CLARISSE.

III.

accurate exponerent, cavente (quod Inspirationem vocant),

minus usos

constet"

fuisse

dus weer

Schijnbaar wordt de

236).

(p.

oud-Gerefbrmeerden

in

Scriptura

S.

zin fons unica. Hij schat ze toch

ceu fons perennis, ex qua, quicquid ad divinitus revelatam religionis

doctrinam

,

petendum res

ad

adeoque ad Theologiam Christianam sit".

Toch

pertinet

,

,

unice

door beperking van de inspiratie tot de

is

religionem pertinentes de eenheid der Schrift reeds gebroken,

en dus aan de ratio het recht van schifting toegekend. Zoo treedt

dus nu de Critica Sacra op

om

realis,

en

het

echte

goud

echt

als

keuren, waartoe Clarisse de ge-

te

dusgenaamde Isagoge op de H.

heele

Na

237), zoowel de Critica verbalis als

(p.

het valsche uit te werpen, het bedorvene te verbeteren

Schrift rekent (p. 237-272).

de Critica Sacra volgt dan de Hermeneutica Sacra die volgens ,

gemeene regelen van

Clarisse wel aan de

alle uitlegging

gebonden

is maar toch aan het bijzonder karakter der H. Schrift een eigen vorm ontleent, met name bij de uitlegging der Profetische boeken. ,

Tot op zekere hoogte gelden

uitlegging

279).

(p.

dan ook een mystieke en typische

laat hij

Onder de Pars

historica (p. 311

subsumeert Clarisse niet alleen de Historia Biblica

maar

op zekere hoogte ook de

tot

het reeds

verder

bij

de

hem

historie der godsdiensten

heet; voorts de historia doctrinae et

antiquitates sacrae et ecclesiasticae

tot

de Philosopha Theologia, die

en

waaronder

Biblica

hij

moralis.

Toch

Vandaar dat

zelf

titel

nu

natuurlijk

,,

quia

aut pravae

hij in

verendum

ita

tractari,

beslaat,

suspicionis

praebitura sit"

deze inhoudsopgave dit deel wel als

rationalistische

„Ouoniam enim duplex potest

40a

ut

fons

ne dictionis

est,

in zijn

van Theologia systematica voorzichtiger keurt. zijn

blz.

blz.

min of meer voor den naam van

„Theologia philosopha (systematica)" aanduidt, maar

den

op

hij

,

hij

ambiguitas erroris ansam (p.

de Bijbelsche Geo-

de Symboliek de Polemiek en de Theologia

,

deinst

„Theologia philosopha" terug,

400).

gelijk ;

minder dan 154

niet

,

dogmatum en

saamvat de Theologia naturalis, de Theologia

de Dogmatiek

,

,

En dan komt

graphie, Chronologie en Genealogie.

— 399)

et Ecclesiastica,

est

elaboranda

,

En

boek

hier

zelf

komt

grondgedachte weer boven Ratio

et Revelatio

,

Theologia

materia vel ex alterutro fonte

seorsim hauriatur, vel ex utroque coniunctum. Si prius praefertur

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 246

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's